 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     mahmoudpour A,  Darba M,  Khanjani Veshki S,  Pasha S. 
(2020).  Predicting student’s academic competence based on parenting styles, perceived self-efficacy and emotion regulation.  Journal of Psychological Science. 19(93),  1115-1124. 
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-788-fa.html   
                    
                    محمودپور عبدالباسط،  دربا محمد،  خانجانی وشکی سحر،  پاشا شیما.
(1399).  پیشبینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبکهای فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان دانشآموزان  مجله علوم روانشناختی 19 (93) :1124-1115URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-788-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه اراک ، s-khanjani@araku.ac.ir
                    
                    
                    چکیده:       (4609 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه: مطالعات متعددی به بررسی شایستگی تحصیلی، سبک های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان پرداخته اند. اما پژوهشی که به پیشبینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبکهای فرزندپروری، خودکارآمدی ادراکشده و تنظیم هیجان دانشآموزان پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبکهای فرزندپروری، خودکارآمدی ادراکشده و تنظیم هیجان دانشآموزان انجام شد. روش: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بود. 320 دانشآموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای  به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999)، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1972)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) بود. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون همزمان انجام شد. یافتهها: بین سبک فرزندپروری مقتدرانه، خودکارآمدی ادراکشده و بازارزیابی هیجانات با شایستگی تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (0/05 p<). همچنین بین سبک فرزندپروری مستبدانه با شایستگی تحصیلی رابطه منفی معنی دار وجود داشت (0/05p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای سبک فرزندپروری، خودکارآمدی ادراکشده و تنظیم هیجان توان پیشبینی 60 درصد از شایستگی تحصیلی را دارند. نتیجه گیری: سبکهای فرزندپروری، خودکارآمدی ادراکشده و تنظیم هیجان قادر به پیشبینی شایستگی تحصیلی در بین دانشآموزان بودند
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1399/3/2 | پذیرش: 1399/3/26 | انتشار: 1399/9/10
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
	
		
			| بازنشر اطلاعات | 
		
			|  | این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |