پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 93 - ( پاییز 1399(آذر) 1399 )                   جلد 19 شماره 93 صفحات 1083-1096 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadashzade M, Farrokhi N, Minayi A, Asghari M, Koolayinejad J. Investigate poor structural knowledge and develop and validation of the "behavioral signs of mathematical poor structural knowledge" test. علوم روانشناختی. 2020; 19 (93) :1083-1096
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-789-fa.html
داداش زاده مجید، فرخی نورعلی، مینایی اصغر، عسگری محمد، کولایی نژاد جمال الدین. بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون "نشانه‌های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی". فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (93) :1083-1096

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-789-fa.html


دانشجوی دکتری سنجش و اندازه‌گیری، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (860 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی بر چگونگی ایجاد ساختار دانش و عوامل مؤثر بر آن پرداخته­ اند. اما پژوهشی که به بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون "نشانه ­های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی" پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون "نشانه ­های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی" در دانش­ آموزان پایه ششم انجام شده است. روش: پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از لحاظ گرداوری اطلاعات آمیخته (کمی -کیفی) اکتشافی بود. در بخش کیفی، با مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش داده ­بنیاد (کدگذاری باز و محوری)، نشانه­های رفتاری بدساختاری دانش، مشخص گردید و در بخش کمی، ویژگی ­های روانسنجی پرسشنامه، مورد بررسی قرار گرفت. نمونه مورد مطالعه در بخش کیفی، با روش هدفمند در دسترس (وجود تمایل برای همکاری)، به تعداد 10 نفر تا حد اشباع نظرات و در بخش کمی، 20 مدرسه با تعداد 37 کلاس پایه ششم با تعداد 1073 دانش­ آموز، با روش خوشه­ای، انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر عبارتند از: پرسشنامه محقق ساخته "نشانه­ های رفتاری بدساختاری دانش (1398). تحلیل داده­ ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. یافته ­ها: از تحلیل مصاحبه­ ها، 26 کد باز و 7 کد محوریِ عدم ایجاد کانال ارتباطی با معلم، چینش کلاسی نامتعارف (عدم قرارگیری در دید معلم)، فرار از موقعیت، بیقراری کلاسی، حالت بی­ رغبتی و عدم تمرکز، منحرف کردن فرایند کلاسی و واکنش ­ها هنگام تدریس موضوع جدید به عنوان نشانه ­های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی در پایه ششم ابتدایی به دست آمد. همچنین، درستی محتوایی پرسشنامه با شاخص CVR و درستی سازه پرسشنامه با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تأیید شد و ضریب آلفای کرونباخ، قابلیت اعتماد درونی بالایی برای کل پرسشنامه و مؤلفه­ های آن نشان داد. نتیجه ­گیری: نتایج حاکی از وجود پدیده ­ی بدساختاری دانش ریاضی در دانش ­آموزان، قابل شناسایی بودن نشانه­ های رفتاری آن و فراهم کردن زمینه اصلاح بدساختاری دانش ریاضی است.
متن کامل [PDF 805 kb]   (399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/3 | پذیرش: 1399/4/9 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb