پیام خود را بنویسید
زمستان 1399(اسفند)                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه سمنان
چکیده:   (321 مشاهده)
زمینه: پژوهش­ های متعددی به بررسی رابطه دوطرفه بین افسردگی، قلدری و سبک ­های هویتی پرداخته ­اند؛ اما پژوهشی که به بررسی رابطه بین افسردگی و قلدری با نقش میانجی ­گری سبک هویت پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین افسردگی و قلدری با نقش میانجی­ گری سبک هویت در دانش­ آموزان دوره متوسطه دوم انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش ­آموزان پایه دهم و یازدهم شهرستان دامغان در سال تحصیلی 99-98 بود. 350 دانش ­آموز با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر عبارتند از: پرﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﺎریﺎ ﮐﻮاس (1985)، پرسشنامه استاندارد قلدری ایلی ­نویز (2001) و پرسشنامه سبک ­های هویت برزونسکی (1989). تحلیل داده ­ها با استفاده از ماتریس همبستگی انجام شد. یافته­ ها: رابطه بین افسردگی با متغیرهای قلدری و قربانی معنادار و مثبت داشت و رابطه بین سبک‌های هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهد با قلدری و قربانی منفی و در مقابل رابطه بین سبک هویت اجتنابی با قلدری و قربانی مثبت بود (0/001 P<). همچنین مشخص شد افسردگی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجی‌گری سبک‌های هویت، متغیرهای قلدری و قربانی را پیش‌بینی می‌کند. همچنین واسطه­ گری سبک هویتی را در رابطه بین افسردگی و قلدری تأیید می­ کند. نتیجه ­گیری: رابطه بین افسردگی و قلدری در دانش ­آموزان یک رابطه ساده نیست و این رابطه تا حدودی از طریق میانجی­ گری بعضی از عناصر مهم مانند سبک هویت شخص، تحت تأثیر قرار می ­گیرد.
واژه‌های کلیدی: افسردگی، قلدری، قربانی، سبک های هویت
متن کامل [PDF 837 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/3/20 | پذیرش: 1399/4/9 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb