پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 99 - ( بهار1400 (خرداد)، 1400 )                   جلد 20 شماره 99 صفحات 412-405 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khadivi A, Madadinia R, Hazratian T. (2021). Investigating the relationship between emotional intelligence and academic performance of graduate students of tabriz university of medical sciences. Journal of Psychological Science. 20(99), 405-412.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-819-fa.html
خدیوی اسداله، مددی نیا راحله، حضرتیان تیمور. بررسی رابطه هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (99) :412-405

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-819-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، hazratian2@gmail.com
چکیده:   (1861 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به بررسی هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی پرداخته ­اند. اما پیرامون بررسی رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی تبریز به تعداد 380  نفر در سال 1397 بودند. 191 نفر از دانشجویان (149 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و 42 نفر دانشجوی دکتری) با روش نمونه ­گیری طبقه­ ای نسبتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شرینگ (1996) و معدل بعنوان عملکرد تحصیلی بود. تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ­ها: مقدار همبستگی چندگانه بین هوش هیجانی و مؤلفه­ های آن با عملکرد تحصیلی 0/74 می ­باشد و ضریب تعیین 54/0 به دست آمد که نشان می دهد 54 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی توسط هوش هیجانی و مؤلفه­ های آن قابل تبیین است. نتیجه ­گیری: بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان و بین مؤلفه ­های هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی رابطه مستقیم وجود داشت.
متن کامل [PDF 667 kb]   (1218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/24 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)