دوره 19، شماره 95 - ( زمستان 1399(بهمن) 1399 )                   جلد 19 شماره 95 صفحات 1439-1452 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohamadjani H, rezaei M, Mohammadyfar A, Hojabrian H. Prediction of flourishing based on the components of human psychological flourishing model (HPFM). علوم روانشناختی. 2021; 19 (95) :1439-1452
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-862-fa.html
محمدجانی هیوا، رضایی علی محمد، محمدی فر علی، هژبریان هانیه. پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس مؤلفه‌های الگوی روانشناختی شکوفایی انسان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1399; 19 (95) :1439-1452

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-862-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران(نویسنده مسئول)
چکیده:   (126 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به بررسی شکوفایی پرداخته‌اند. اما پژوهشی که به منظور ارزیابی اعتبار الگوی شکوفایی دربافت بومی ایران و رفع کاستی‌های این مدل از جمله فقدان ابزار اندازه­ گیری برخی از مؤلفه‌ها و روابط بین اجزاء مدل پرداخته باشد، مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس الگوی روانشناختی شکوفایی انسان HPFM بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی بود؛ جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند. تعداد 614 از آنان نفر به روش تصادفی طبقه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند، و به پرسشنامه‌های بهزیستی روانشناختی ریف (1995)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ (1999)، خودآگاهی خصوصی چارلز کارور (1990)، سرسختی روانشناختی اهواز AHI (1377) و شکوفایی HPFS هژبریان (1394) و به دو پرسشنامه محقق ساخته شرایط محیطی – اجتماعی – فرهنگی و انگیزه شکوفایی، پاسخ دادند. یافته­ ها: نتایج نشان داد بین همه متغیرهای مدل همبستگی مثبت معنی­ داری وجود دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد غایت­ نگری به صورت مستقیم بر انگیزه شکوفایی تأثیر مثبت معنی ­داری دارد. متغیرهای انگیزه شکوفایی، شرایط زمینه‌ای و شرایط واسطه‌ای به صورت مستقیم بر خود مدیریتی و به صورت غیر مستقیم (با میانجی­ گری خودمدیریتی) بر شکوفایی تأثیر مثبت معنی ­داری دارند. متغیر خودمدیریتی نیز به صورت مستقیم بر شکوفایی تأثیر مثبت معنی ­داری داشت (0/01 p<). نتیجه­ گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش کاربست تدابیر لازم به منظور افزایش غایت­ نگری، بهبود شرایط زمینه‌ای و شرایط واسطه‌ای، ارتقاء انگیزه شکوفایی و خودمدیریتی برای حصول شکوفایی معلمان پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 764 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/22 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/9/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb