پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 95 - ( زمستان 1399(بهمن) 1399 )                   جلد 19 شماره 95 صفحات 1452-1439 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohamadjani H, rezaei M, Mohammadyfar A, Hojabrian H. (2020). Prediction of flourishing based on the components of human psychological flourishing model (HPFM). Journal of Psychological Science. 19(95), 1439-1452.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-862-fa.html
محمدجانی هیوا، رضایی علی محمد، محمدی فر علی، هژبریان هانیه. پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس مؤلفه‌های الگوی روانشناختی شکوفایی انسان مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (95) :1452-1439

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-862-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران(نویسنده مسئول) ، rezaei_am@yahoo.com
چکیده:   (2474 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به بررسی شکوفایی پرداخته‌اند. اما پژوهشی که به منظور ارزیابی اعتبار الگوی شکوفایی دربافت بومی ایران و رفع کاستی‌های این مدل از جمله فقدان ابزار اندازه­ گیری برخی از مؤلفه‌ها و روابط بین اجزاء مدل پرداخته باشد، مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس الگوی روانشناختی شکوفایی انسان HPFM بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی بود؛ جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند. تعداد 614 از آنان نفر به روش تصادفی طبقه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند، و به پرسشنامه‌های بهزیستی روانشناختی ریف (1995)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ (1999)، خودآگاهی خصوصی چارلز کارور (1990)، سرسختی روانشناختی اهواز AHI (1377) و شکوفایی HPFS هژبریان (1394) و به دو پرسشنامه محقق ساخته شرایط محیطی – اجتماعی – فرهنگی و انگیزه شکوفایی، پاسخ دادند. یافته­ ها: نتایج نشان داد بین همه متغیرهای مدل همبستگی مثبت معنی­ داری وجود دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد غایت­ نگری به صورت مستقیم بر انگیزه شکوفایی تأثیر مثبت معنی ­داری دارد. متغیرهای انگیزه شکوفایی، شرایط زمینه‌ای و شرایط واسطه‌ای به صورت مستقیم بر خود مدیریتی و به صورت غیر مستقیم (با میانجی­ گری خودمدیریتی) بر شکوفایی تأثیر مثبت معنی ­داری دارند. متغیر خودمدیریتی نیز به صورت مستقیم بر شکوفایی تأثیر مثبت معنی ­داری داشت (0/01 p<). نتیجه­ گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش کاربست تدابیر لازم به منظور افزایش غایت­ نگری، بهبود شرایط زمینه‌ای و شرایط واسطه‌ای، ارتقاء انگیزه شکوفایی و خودمدیریتی برای حصول شکوفایی معلمان پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 6754 kb]   (1411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/22 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/9/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)