پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 98 - ( بهار1400(اردیبهشت)، 1400 )                   جلد 20 شماره 98 صفحات 304-295 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirzadi M, Bayati S, Bodaghi A, Babadi Akasheh N. The effectiveness of philosophy for children program on academic incivility and academic engagement of sixth grade male students in borujen. علوم روانشناختی. 2021; 20 (98) :295-304
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-865-fa.html
شیرزادی محمدمهدی، بیاتی شبنم، بداقی آرزو، بابادی عکاشه نادیا. اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بروجن. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (98) :304-295

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-865-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (578 مشاهده)
زمینه: برنامۀ آموزش فلسفه، طیف وسیعی از توانش­ ها و توانایی ­های فردی و اجتماعی را در دانش ­آموزان بهبود می ­بخشد، اما در بررسی اثربخشی آموزش این نوع برنامه بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش­ آموزان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش ­آموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن انجام شد. روش: مطالعۀ حاضر شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود، که از میان دانش­ آموزان پسر پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1398، 40 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروه ­های آزمایش و گواه قرار گرفتند. مداخلۀ آموزش فلسفه برای کودکان (­کم، 1385) در 10 جلسۀ 60 دقیقه­ ای برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامۀ هنجارگریزی تحصیلی (کلارک، لیکر، گیل و گوین، 2015) و پرسشنامۀ درگیری تحصیلی (ریو، 2013) بود. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش فلسفه برای کودکان به طور معناداری منجر به کاهش هنجارگریزی و افزایش درگیری تحصیلی دانش­آموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن شده است (0/001 >p). نتیجه ­گیری: براساس یافته­ های پژوهش حاضر آموزش فلسفه برای کودکان می  تواند به منظور کاهش رفتارهای هنجارگریزی و افزایش درگیری تحصیلی در محیط­ های آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 554 kb]   (356 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/25 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/1/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb