Sharifi Esfahani M, Farahbakhsh K, Esmaeili M, Salimi Bajestani H, Asgari M. (2020). Contributing factors of oppositional defiant disorder: qualitative research.
Journal of Psychological Science.
19(94), 1281-1290.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-886-fa.html
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی ، es.sharifi@iaukhsh.ac.ir
چکیده: (2180 مشاهده)
زمینه: اختلالات و بیماریهای مختلفی کودکان را تهدید میکند. شناسایی و درمان زودهنگام این اختلالات میتواند ضامن سلامت کودکان، خانواده و جامعه باشد. مسأله این است که چه عواملی زمینهساز اختلال نافرمانی مقابلهای بهعنوان یکی از شایعترین اختلالات دوران کودکی است؟ هدف: این پژوهش با هدف مطالعۀ کیفی عوامل زمینهساز اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان انجام شد. روش: در این پژوهش از رویکرد کیفی، روش زمینهای به منظور جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شد. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی والدین کودکان 6 تا 12 سالۀ در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی و مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای در شهر اصفهان در سال 1398 بود. به این منظور والدین 12 کودک دارای معیارهای ورود به پژوهش به صورت نمونهگیری هدفمند و با کمک دو پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان، فرم والد (گادو و اسپرافکین، 1994) و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) انتخاب شدند. تحلیل دادهها به روش استراوس و کوربین (1986) انجام شد. یافته ها: در تجزیه و تحلیل در مرحله کدگذاری باز 157 کد اولیه، و در کدگذاری محوری براساس شباهت موضوعی 13 زیرمقوله، و در نهایت در مرحلۀ کدگذاری انتخابی به سه مقوله عوامل فردی، بینفردی و بیرونی دست یافتیم. نتیجه گیری: مجموعه عوامل زمینهساز فردی، بینفردی و بیرونی، سهم چشمگیری در تبیین بروز و تداوم اختلال نافرمانی مقابلهای و نقش مهمی در درمان آن دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/11 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1399/8/24
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |