Moradi M, Afrooz G A, Arjomandnia A, Dortaj F, Hakimzadeh R. (2020). The effectiveness of teaching functional reading text on reading skills of slow-paced students with down syndrome.
Journal of Psychological Science.
19(96), 1581-1592.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-912-fa.html
مرادی مرضیه، افروز غلامعلی، ارجمندنیا علی اکبر، درتاج فریبرز، حکیم زاده رضوان. بررسی اثربخشی آموزش متون خواندن کاربردی بر بهبود توانش های خواندن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (96) :1592-1581
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-912-fa.html
استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران)نویسنده مسئول) ، afrooz@ut.ac.ir
چکیده: (1917 مشاهده)
زمینه: تهیه و تدوین مواد آموزشی کاربردی باید مبتنی بر ویژگی ها و نیازهای فردی، گروهی، خانوادگی و اجتماعی باشد، به گونه ای که در نهایت زندگی مستقل فرد را به همراه داشته باشد. با توجه به مشکلات خواندن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون، آیا آموزش متون خواندن کاربردی می تواند به بهبود توانش های دقت، سرعت و درک مطلب خواندن این افراد شود؟ هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش متون خواندن کاربردی بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون پایه سوم ابتدایی بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون تک گروهی) بود. 6 دانش آموز آهسته گام با نشانگان داون مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر قم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه نمونه در 81 جلسه 20 دقیقه ای برنامه آموزش متون خواندن کاربردی محقق ساخته (1397) جهت بهبود توانش خواندن شرکت کردند و گروه نمونه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون خواندن محقق ساخته (1397) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی گروه های همبسته توسط نرمافزار SPSS19 با سطح معناداری (0/05 p<) انجام شده است. یافته ها: نتایج نشان می دهد که آموزش متون خواندن کاربردی منجر به افزایش میانگین نمرات توانش های خواندن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون در حیطه های دقت، سرعت و درک مطلب خواندن نسبت به پیشآزمون شده است (0/05 p<). نتیجه گیری: بنابراین می توان مطرح کرد که برنامه آموزش متون خواندن کاربری روش مؤثری برای بهبود توانش های خواندن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/26 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/11/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |