پیام خود را بنویسید
زمستان 1399(اسفند)                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران)نویسنده مسئول)
چکیده:   (272 مشاهده)
زمینه: تهیه و تدوین مواد آموزشی کاربردی باید مبتنی بر ویژگی ها و نیازهای فردی، گروهی، خانوادگی و اجتماعی باشد، به گونه­ ای که در نهایت زندگی مستقل فرد را به همراه داشته باشد. با توجه به مشکلات خواندن دانش ­آموزان آهسته گام با نشانگان داون، آیا آموزش متون خواندن کاربردی می تواند به بهبود توانش های دقت، سرعت و درک مطلب خواندن این افراد شود؟ هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش متون خواندن کاربردی بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندن دانش ­آموزان آهسته گام با نشانگان داون پایه سوم ابتدایی بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی (پیش آزمون و پس­ آزمون تک گروهی) بود. 6 دانش ­آموز آهسته گام با نشانگان داون مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر قم به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه نمونه در 81 جلسه 20 دقیقه ­ای برنامه آموزش متون خواندن کاربردی محقق ساخته (1397) جهت بهبود توانش خواندن شرکت کردند و گروه نمونه در مراحل پیش­ آزمون و پس­ آزمون با استفاده از آزمون خواندن محقق ساخته (1397) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون تی گروه های همبسته توسط نرم­افزار SPSS19 با سطح معناداری (0/05 p<) انجام شده است. یافته ­ها: نتایج نشان می­ دهد که آموزش متون خواندن کاربردی منجر به افزایش میانگین نمرات توانش­ های خواندن دانش­ آموزان آهسته گام با نشانگان داون در حیطه ­های دقت، سرعت و درک مطلب خواندن نسبت به پیش­آزمون شده است (0/05 p<). نتیجه­ گیری: بنابراین می­ توان مطرح کرد که برنامه آموزش متون خواندن کاربری روش مؤثری برای بهبود توانش­ های خواندن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون است.
متن کامل [PDF 473 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/26 | پذیرش: 1399/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb