پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 96 - ( زمستان 1399 (اسفند) 1399 )                   جلد 19 شماره 96 صفحات 1592-1581 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M, Afrooz G A, Arjomandnia A, Dortaj F, Hakimzadeh R. (2020). The effectiveness of teaching functional reading text on reading skills of slow-paced students with down syndrome. Journal of Psychological Science. 19(96), 1581-1592.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-912-fa.html
مرادی مرضیه، افروز غلامعلی، ارجمندنیا علی اکبر، درتاج فریبرز، حکیم زاده رضوان. بررسی اثربخشی آموزش متون خواندن کاربردی بر بهبود توانش های خواندن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (96) :1592-1581

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-912-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران)نویسنده مسئول) ، afrooz@ut.ac.ir
چکیده:   (1917 مشاهده)
زمینه: تهیه و تدوین مواد آموزشی کاربردی باید مبتنی بر ویژگی ها و نیازهای فردی، گروهی، خانوادگی و اجتماعی باشد، به گونه­ ای که در نهایت زندگی مستقل فرد را به همراه داشته باشد. با توجه به مشکلات خواندن دانش ­آموزان آهسته گام با نشانگان داون، آیا آموزش متون خواندن کاربردی می تواند به بهبود توانش های دقت، سرعت و درک مطلب خواندن این افراد شود؟ هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش متون خواندن کاربردی بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندن دانش ­آموزان آهسته گام با نشانگان داون پایه سوم ابتدایی بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی (پیش آزمون و پس­ آزمون تک گروهی) بود. 6 دانش ­آموز آهسته گام با نشانگان داون مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر قم به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه نمونه در 81 جلسه 20 دقیقه ­ای برنامه آموزش متون خواندن کاربردی محقق ساخته (1397) جهت بهبود توانش خواندن شرکت کردند و گروه نمونه در مراحل پیش­ آزمون و پس­ آزمون با استفاده از آزمون خواندن محقق ساخته (1397) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون تی گروه های همبسته توسط نرم­افزار SPSS19 با سطح معناداری (0/05 p<) انجام شده است. یافته ­ها: نتایج نشان می­ دهد که آموزش متون خواندن کاربردی منجر به افزایش میانگین نمرات توانش­ های خواندن دانش­ آموزان آهسته گام با نشانگان داون در حیطه ­های دقت، سرعت و درک مطلب خواندن نسبت به پیش­آزمون شده است (0/05 p<). نتیجه­ گیری: بنابراین می­ توان مطرح کرد که برنامه آموزش متون خواندن کاربری روش مؤثری برای بهبود توانش­ های خواندن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون است.
متن کامل [PDF 473 kb]   (1290 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/26 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)