پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 97 - ( بهار1400(فروردین)، 1400 )                   جلد 20 شماره 97 صفحات 63-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyyedi Andi S M, Najafi M, Rahimian Boogar I. Comparison of the effectiveness of child-centered play therapy and filialtherapy on the levels of theory of mind in children with separation anxiety disorder. علوم روانشناختی. 2021; 20 (97) :63-76
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-920-fa.html
سیدی اندی سیده معصومه، نجفی محمود، رحیمیان بوگر اسحق. مقایسه اثربخشی بازی درمانگری کودک محور و بازی درمانگری والدینی برسطوح نظریه ذهن در کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (97) :63-76

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-920-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (158 مشاهده)
زمینه: مطالعات مختلفی پیرامون اثربخشی بازی­درمان ­گری کودک­ محور و بازی ­درمان­ گری والدینی در بهبود اختلالات هیجانی و رفتاری کودکان انجام شده است، اما در زمینه مقایسه اثربخشی بیشتر این دوروش بر نظریه ذهن پژوهش­های اندکی صورت گرفته است. هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی این دو نوع درمان بر سطوح نظریه ­ذهن درکودکان دارای اختلال اضطراب جدایی انجام شد. روش: روش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون سه گروهی بود. جامعه آماری را تمامی دانش ­آموزان دختر در پایه­های پنجم و ششم شهر بابل در نیمسال تحصیلی دوم 98-1397 تشکیل دادند که تعداد آنها 2732 نفر بود. بر اساس ملاک ­های ورود و خروج، 45 نفر به شیوه در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 1، گروه آزمایش 2 و گواه قرار گرفتند که هر گروه شامل 15 نفر بود. گروه آزمایشی اول، بازی­ درمان­ گری کودک ­محور با رویکرد اکسلاین (1969) را در 16 جلسه 45 دقیقه ­ای، گروه آزمایشی دوم، آموزش بازی درمان­ گری والدینی (لندرث،1993) را در 10 جلسه 2 ساعته دریافت کردند. ابزار پژوهش فرم (د) پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) (اسپرافکین، لانی و گادو،1994) و پرسشنامه نظریه ذهن استیرمن (1992) بود. داده­ها با تحلیل کوواریانس چندمتغیره و توسط نرم ­افزار SPSS تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد هر دو مداخله در ارتقای سطوح نظریه ­ذهن در کودکان دارای اضطراب­ جدایی مؤثر هستند. بین اثربخشی دو گروه ازمایشی بازی درمان ­گری کودک محور و بازی درمان­گری والدینی در سطح 1 تفاوت معناداری وجود داشت و بازی درمان­ گری والدینی مؤثرتر بوده ­است. اما بین دو گروه ازمایشی در سطح 2 و 3 تفاوت معنادار نبود (0/05 p<). نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد که می­ توان آموزش بازی ­درمان­ گری والدینی را جایگزین مناسب­ تری در بهبود سطوح نظریه ذهن و همچنین بهبود علائم روانشناختی کودکان دچار اختلال اضطراب جدایی در نظر گرفت. و این مطالعه نیز تاییدی است بر این نکته که شناسایی و درمان به موقع این اختلال باید از فعالیت­ های مهم متخصصین بهداشت روان کودکان باشد بنابراین، برنامه‌ریزی برای پیشگیری و درمان این اختلال در اولویت است.
متن کامل [PDF 567 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/30 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1399/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb