پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 97 - ( بهار1400(فروردین)، 1400 )                   جلد 20 شماره 97 صفحات 113-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majidizanjani N, Mokhtabad Emraei M, Etesam I. Investigating the effect of architectural education on spatial cognition in primary school children. علوم روانشناختی. 2021; 20 (97) :113-122
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-931-fa.html
مجیدی زنجانی نسیم، مختاباد امرئی مصطفی، اعتصام ایرج. بررسی تأثیر آموزش معماری بر شناخت فضایی در کودکان دبستانی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (97) :113-122

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-931-fa.html


گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (177 مشاهده)
زمینه: اثربخشی بسیاری از آموزش ­های غیرمعماری نظیر هنر، ریاضیات و هندسه­ بر شناخت فضایی کودکان در تحقیقات، نشان داده شده است. اما با توجه به ارتباط توانایی حل­ مسأله با شناخت فضایی و این ­که اساسا معماری فرآیند حل ­مسئله است، آیا آموزش معماری می ­تواند بر شناخت فضایی در کودکان دبستانی مؤثر باشد؟ هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش معماری بر شناخت فضایی کودکان دبستانی بود. روش: روش این پژوهش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون – پس­ آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری کودکان دبستانی شهر تهران در سال 1398 بود. 5 مدرسه با روش خوشه­ای چندمرحله ­ای از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران (مناطق 1، 8، 16، 6 و 22 از مناطق 22 گانه) و به­ صورت طبقاتی، از هر مدرسه 12 نفر به تناسب جنسیت و پایه تحصیلی، به صورت تصادفی ساده (مجموعاً 60 نفر) انتخاب شدند. 30 نفر در هر گروه آزمایش و گواه، با رعایت جنسیت و پایه تحصیلی گمارده و به دوگروه 15 نفره تقسیم شدند. پیش از آموزش، از کودکان آزمون گرفته شد. سپس، گروه آزمایش به مدت 12 جلسۀ 3 ساعته آموزش دیدند. سپس، از هردو گروه آزمون گرفته شد. آزمون مورد استفاده تحلیل کواریانس یک­ طرفه بود. یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد آموزش معماری بر شناخت فضایی مؤثر است. این تأثیر برای جهت­ یابی فضایی، (0/034 P value=)، تجسم فضایی، (0/004P value=)، بازسازی تصاویر، (0/037 P value=) و شناخت فضایی (0/001 P value=) معنادار است. نتیجه ­گیری: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش معماری در شناخت فضایی و مؤلفه­هایش، خصوصا تجسم فضایی در کودکان دبستانی ­است.
متن کامل [PDF 477 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/5 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1399/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb