پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 105 - ( پاییز 1400(آذر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 105 صفحات 1492-1471 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hosseini F, Saadipour E, Dortaj F, Talepasand S, Minai A. (2021). Structural relationship math self-schemas and math affective memories with math enthusiasm: mediating role and task value and ability/expectancy beliefs. Journal of Psychological Science. 20(105), 1471-1492. doi:10.52547/JPS.20.105.1471
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-955-fa.html
حسینی فخری السادات، سعدی پور اسماعیل، درتاج فریبرز، طالع پسند سیاوش، مینائی اصغر. رابطه ساختاری خودطرحواره های ریاضی و حافظه عاطفی ریاضی با اشتیاق ریاضی: نقش میانجی ارزش تکلیف و باورهای توانایی انتظار مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (105) :1492-1471 10.52547/JPS.20.105.1471

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-955-fa.html


استاد گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، ebiabangard@yahoo.com
چکیده:   (1740 مشاهده)
 زمینه: مطالعات متعددی به بررسی اشتیاق تحصیلی پرداخته­ اند. اما پژوهش پیرامون تدوین مدل ساختاری برای پیش­ بینی اشتیاق ریاضی بر اساس خودطرحواره ریاضی و حافظه عاطفی ریاضی با میانجی ­گری ارزش تکلیف و باورهای توانایی - انتظار­ مغفول مانده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختاری حافظه عاطفی و خودطرحواره ریاضی با اشتیاق­ ریاضی با نقش میانجی باورهای توانایی - انتظار و ارزش تکلیف بود.
روش: این پژوهش از نوع پژوهش همبستگی با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری بود که 500 نفر از دانش ­آموزان پایه­ های یازدهم رشته تجربی و ریاضی شهر تهران سال 1398 به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند­مرحله­ای انتخاب شدند. همه­ ی آن ­ها پرسشنامه­ های حافظه عاطفی ریاضی (شانک و همکاران، 2008)، خودطرحواره ریاضی (گارسیا و پینتریچ، 1994)، انتظار - ارزش سمنان (حسینی و همکاران، 1389)، هزینه تکلیف ریاضی (فلاک و همکاران، 2015) و اشتیاق ریاضی (فردریکز و همکاران، 2004) را تکمیل نمودند و داده ­ها با استفاده از آزمون ­های مدل ساختاری و تحلیل ­مسیر تحلیل شد .
یافته ­ها: بر اساس نتایج بدست آمده، حافظه منفی به صورت مستقیم بر باورهای توانایی  - انتظار ریاضی، تأثیر منفی و حافظه مثبت به صورت مستقیم بر باورهای توانایی - انتظار ریاضی تأثیر مثبت داشت (0/01 > P). حافظه منفی هم به صورت مستقیم (0/01 > P) و هم به صورت غیرمستقییم (0/05 > P) و با میانجی‌گری باورهای توانایی - انتظار ریاضی بر ارزش تکلیف ریاضی تأثیر داشت. حافظه مثبت نیز هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری باورهای توانایی-انتظار ریاضی بر ارزش تکلیف ریاضی تأثیر داشت (0/01 >P). باورهای توانایی - انتظار ریاضی نیز به صورت مستقیم بر ارزش تکلیف ریاضی تأثیر داشت (0/05>P). حافظه منفی و هم حافظه مثبت هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم، بر اشتیاق ریاضی تأثیر داشت (0/01 >P). رابطه مستقیم خودطرحواره‌های ریاضی، ارزش تکلیف ریاضی و باورهای توانایی - انتظار ریاضی با اشتیاق ریاضی معنی‌دار نبود (0/05 <p).
نتیجه‌گیری: حافظه عاطفی مثبت و منفی بر اشتیاق ­ریاضی مؤثر است. همچنین خود ­طرحواره ریاضی و حافظه عاطفی ریاضی به واسطه باورهای توانایی­انتظار ریاضی بر ارزش ­تکلیف ریاضی تأثیر گذارند . تلویحات کاربردی یافته ­ها مورد بحث قرار گرفت.
متن کامل [PDF 1345 kb]   (875 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/23 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)