پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 98 - ( بهار1400(اردیبهشت)، 1400 )                   جلد 20 شماره 98 صفحات 219-232 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahersoltani F, Jomehri F, Bagheri F. Assessing need for achievement and responsibility based on perceptions of competency, resilience and innovation among the students. علوم روانشناختی. 2021; 20 (98) :219-232
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-984-fa.html
طاهرسلطانی فروغ، جمهری فرهاد، باقری فریبرز. پیش بینی پیشرفت و مسئولیت پذیری براساس ادراک شایستگی، تاب آوری و نوجویی دربین دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (98) :219-232

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-984-fa.html


استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (226 مشاهده)
زمینه: در خصوص ارتباط میان پیشرفت و مسئولیت ­پذیر با ادراک شایستگی، تاب ­آوری و نوجویی پژوهش ­های اندکی وجود داشته و ماهیت این روابط دقیقاً مشخص نیست. به عبارتی دیگر، هنوز مشخص نیست که آیا پیشرفت و مسئولیت ­پذیری متأثر از ویژگی­ های شخصیتی نوجویی، ادراک شایستگی و تاب ­آوری می ­باشد. هدف: تحقیق حاضر بررسی نیاز به پیشرفت و مسئولیت­ ­پذیری براساس ادراک شایستگی، تاب­ آوری و نوجویی در دانشجویان صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش از نوع پژوهش­ های همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 987 نفر دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران و نمونه پژوهش شامل 350 نفر بود که به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای تصادفی انتخاب شدند. و داده ­های بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری تحقیق شامل پرسش ­نامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1977)، پرسشنامه سنجش مسئولیت ­پذیری کالیفرنیا (1987)، مقیاس ادراک شایستگی هارتر (1985)، مقیاس تاب ­آوری کانر - دیویدسون (2003) و پرسشنامه سرشت و منش کلونینگر (1994) بود. یافته‌ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر نشان داد که؛ ادراک شایستگی و تاب ­آوری و نوجویی با متغیر نیاز به پیشرفت رابطه مستقیم و معنی ­داری دارند. هم ­چنین، ادراک شایستگی، نوجویی و تاب ­آوری با متغیر مسؤولیت ­پذیری رابطه مستقیم و معنی­ داری دارند. ادراک شایستگی و نوجویی، می‌تواند میزان نیاز به پیشرفت تحصیلی را به‌طور معنی‌داری در سطح (0/001 p<) پیش‌بینی کند. تاب ­آوری نمی‌تواند میزان نیاز به پیشرفت تحصیلی را به ‌طور معنی‌داری پیش‌بینی کند. ادراک شایستگی و تاب ­آوری نمی‌تواند میزان مسئولیت‌پذیری را پیش ­بینی کند و نوجویی می‌تواند میزان مسئولیت‌پذیری را به‌طور معنی‌داری در سطح (0/001 p<) پیش‌بینی کند. نتیجه­ گیری: می ­توان گفت ادراک شایستگی و نوجویی به عنوان جزئی از ویژگی های شخصیت قدرت پیش ­بینی کنندگی عادت ­ها، رفتارها و یا عملکرد افراد را در شرایط متفاوت دارند.
متن کامل [PDF 5777 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/12 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/1/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb