Tahersoltani F, Jomehri F, Bagheri F. (2021). Assessing need for achievement and responsibility based on perceptions of competency, resilience and innovation among the students.
Journal of Psychological Science.
20(98), 219-232.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-984-fa.html
استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی ، FarhadJomehri@yahoo.com
چکیده: (2423 مشاهده)
زمینه: در خصوص ارتباط میان پیشرفت و مسئولیت پذیر با ادراک شایستگی، تاب آوری و نوجویی پژوهش های اندکی وجود داشته و ماهیت این روابط دقیقاً مشخص نیست. به عبارتی دیگر، هنوز مشخص نیست که آیا پیشرفت و مسئولیت پذیری متأثر از ویژگی های شخصیتی نوجویی، ادراک شایستگی و تاب آوری می باشد. هدف: تحقیق حاضر بررسی نیاز به پیشرفت و مسئولیت پذیری براساس ادراک شایستگی، تاب آوری و نوجویی در دانشجویان صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش از نوع پژوهش های همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 987 نفر دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران و نمونه پژوهش شامل 350 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. و داده های بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری تحقیق شامل پرسش نامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1977)، پرسشنامه سنجش مسئولیت پذیری کالیفرنیا (1987)، مقیاس ادراک شایستگی هارتر (1985)، مقیاس تاب آوری کانر - دیویدسون (2003) و پرسشنامه سرشت و منش کلونینگر (1994) بود. یافتهها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر نشان داد که؛ ادراک شایستگی و تاب آوری و نوجویی با متغیر نیاز به پیشرفت رابطه مستقیم و معنی داری دارند. هم چنین، ادراک شایستگی، نوجویی و تاب آوری با متغیر مسؤولیت پذیری رابطه مستقیم و معنی داری دارند. ادراک شایستگی و نوجویی، میتواند میزان نیاز به پیشرفت تحصیلی را بهطور معنیداری در سطح (0/001 p<) پیشبینی کند. تاب آوری نمیتواند میزان نیاز به پیشرفت تحصیلی را به طور معنیداری پیشبینی کند. ادراک شایستگی و تاب آوری نمیتواند میزان مسئولیتپذیری را پیش بینی کند و نوجویی میتواند میزان مسئولیتپذیری را بهطور معنیداری در سطح (0/001 p<) پیشبینی کند. نتیجه گیری: می توان گفت ادراک شایستگی و نوجویی به عنوان جزئی از ویژگی های شخصیت قدرت پیش بینی کنندگی عادت ها، رفتارها و یا عملکرد افراد را در شرایط متفاوت دارند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/12 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/1/2
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |