nabizadeh Nodehi R, Borjali A, Esteki M, Farrokhi N. (2019). A comparison of effectiveness of two hemisphere training on reading and comprehension of visual and auditory types of dyslexic students.
Journal of Psychological Science.
17(71), 775-782.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-45-fa.html
نبی زاده نودهی رویا، برجعلی احمد، استکی مهناز، فرخی نورعلی. مقایسۀ اثربخشی آموزش دو نیم کره برخواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان نوع دیداری و نوع شنیداری مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (71) :782-775
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-45-fa.html
دانشگاه علامه طباطبایی ، Borjali@atu.ac.ir
چکیده: (2530 مشاهده)
زمینه: اثربخشی روشهای درمان عصب- روانشناختی بر روی اختلالات عصبی- تحولی از جمله نارساخوانی در بسیاری از پژوهشها مورد بررسی قرار گرفته است. تأثیر روشهای عصب- روانشناختی در کاهش مشکلات زیرگروههای نارساخوانی کمتر بررسی شده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش دو نیم کره بر خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان نوع دیداری و شنیداری انجام شد. روش: در این مطالعه از نمونۀ در دسترس استفاده شد، با روش نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه، 40 دانش آموز در پایههای دوم و سوم دبستان از فهرست انتظار دو مرکز مشکلات یادگیری انتخاب شدند و بر اساس نمرههای نمایههای فهم کلامی و استدلال ادراکی آزمون وکسلر چهار، (وکسلر، 2003) تعداد 20 دانش آموز بهعنوان نارساخوان نوع دیداری و 20 دانش آموز به عنوان نارساخوان نوع شنیداری مشخص شدند. سپس دانش آموزان هر نوع نارساخوانی 10 نفر بهطور تصادفی در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه گواه قرار داده شدند. برای گروههای آزمایش 16 جلسۀ آموزشی اجرا شد و گروههای گواه آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از آموزش، آزمون نارساخوانی نما، (مرادی وکرمی نوری، 1387) اجرا شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از افزایش نمرات خواندن و درک مطلب گروههای آزمایش (سطح معناداری 0/05) در پسآزمون بود. نتیجهگیری: آموزش دو نیم کره بر خواندن و درک مطلب در هر دو نوع نارساخوانی مؤثر بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/5/16 | انتشار: 1397/10/25
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |