دوره 20، شماره 107 - ( زمستان 1400 (بهمن)، 1400 )                   جلد 20 شماره 107 صفحات 1964-1945 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) ، j_kavousian@yahoo.com
چکیده:   (1450 مشاهده)
زمینه: هرچند پژوهش­ های پیشین به بررسی آثار مستقیم ویژگی شخصیتی عزم در پیش­بینی اهمال­ کاری و درگیری دانش­ آموزان پرداخته اند اما آثار غیر مستقیم آن کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی نقش عزم است که بصورت مستقیم و غیرمستقیم، منجر به افزایش درگیری تحصیلی و کاهش اهمال­ کاری تحصیلی می­ گردد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان پسر مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل در مدارس غیرانتفاعی در سال تحصیلی 99-98 در شهر همدان بود که از بین آنها 500 نفر با استفاده از روش نمونه­ گیری خوشه ای انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت، موریاما و پکران (2011)، مقیاس عزم داکورث و کویین (2007)، درگیری تحصیلی ریو (2013) و اهمال­کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) پاسخ دادند. داده ­ها با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری و از طریق نرم­افزارهای SPSS-24 و AMOS-26، مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که عزم، بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی اهداف پیشرفت مبتنی بر خود و مبتنی بر تکلیف، اثر مثبت و معنادار داشت (0/05 =β، 0/01 <P). اما عزم بر اهمال­کاری تحصیلی با نقش میانجی اهداف پیشرفت مبتنی بر خود و مبتنی بر تکلیف، اثر منفی و معناداری نداشت (0/06- =β، 0/68 =P).
نتیجه‌گیری: شایستگی ­های مبتنی بر خود و مبتنی بر تکلیف در دانش­آموزان با عزم بالا، می­ تواند منجر به افزایش درگیری شناختی، رفتاری، عاطفی و عاملی گردد اما نمی­ تواند در کاهش اهمال ­کاری نقشی معنادار داشته باشد.
متن کامل [PDF 1107 kb]   (628 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/22 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1400/11/1

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.