پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 112 - ( تابستان 1401(تیر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 112 صفحات 780-763 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemzadeh A, Hatami H, Banijamali S, Asadzade H. (2022). The efficasy of mindfulness training on academic resilience and sense of belonging of female students high school. Journal of Psychological Science. 21(112), 763-780. doi:10.52547/JPS.21.112.763
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1373-fa.html
هاشم زاده امیر، حاتمی حمیدرضا، بنی جمالی شکوه السادات، اسدزاده حسن. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان دختر دورۀ اول متوسطه مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (112) :780-763 10.52547/JPS.21.112.763

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1373-fa.html


دانشیار، گروه روان‌شناسی دانشگاه امام حسین، تهران، ایران. ، hhatami83@yahoo.com
چکیده:   (1743 مشاهده)
زمینه: با وجود این که پژوهش‌های بسیاری در ارتباط با تاب ­آوری عمومی یا روانشناختی تمرکز دارند اما پژوهش‌های اندکی در ایران به مسئله‌ی تاب ­آوری تحصیلی توجه کرده‌اند، همچنین مداخله­ای که به صورت کاربردی تعلق به مدرسه دانش ­آموزان را افزایش دهد در پژوهش مورد توجه قرار نگرفته است، بر این اساس سؤال اصلی پژوهش این است که آیا آموزش ذهن ­آگاهی می ­تواند بر بهبود تاب­ آوری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش ­آموزان اثرگذار باشد؟
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن ­آگاهی بر تاب ­آوری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش­ آموزانِ دختر دورۀ اول متوسطه انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس­ آزمون و گروه گواه و همراه با دوره پیگیری بود. جامعه آماری کلیه دانش­ آموزانِ دختردورۀ اول متوسطه شهر تهران در سال 1397-1396 بودند. تعداد 30 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با گمارش تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه گواه هر گروه 15 نفر جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تاب‏آوری تحصیلی (ساموئلز، 2004)، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری و همکاران، 2004) و جلسات درمان آموزش ذهن­ آگاهی (سگال و همکاران، 2002) بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مختلط تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش ذهن­ آگاهی باعث افزایش معنادار تاب‌آوری تحصیلی (0/01 p<) و احساس تعلق به مدرسه (0/01 p<) دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است. همچنین این تأثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار مانده است.
نتیجه‌گیری: از یافته‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن­ آگاهی به واسطه بالا بردن آگاهی دانش ­آموزان نسبت به زمان حال، منجر به افزایش تاب ­آوری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش ­آموزان گردید. تکرار تحقیقات با نمونه ­های بیشتر در مناطق مختلف مورد نیاز است.
متن کامل [PDF 1205 kb]   (818 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/19 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)