دوره 20، شماره 107 - ( زمستان 1400 (بهمن)، 1400 )                   جلد 20 شماره 107 صفحات 2093-2077 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، balalimarzie@gmail.com
چکیده:   (1194 مشاهده)
 زمینه: مطالعات نشان داده­ اند که بازی­ های مبتنی بر مهارت­ های حرکتی پایه و فعال ویدئویی بر کسب مهارت­ های حرکتی مؤثر می­باشد. با این وجود مطالعات انجام شده در مورد فاکتور لذت از فعالیت بدنی به عنوان یک عامل روانشناختی مهم نادر می ­باشد.
هدف: هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی بازی‌های فعال ویدئویی و بازی­های پایه ورزشی بر لذت از فعالیت بدنی در دانش ­آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی می ­باشد.
روش: پژوهش از نوع نیمه ­تجربی با طرح پیش­ آزمون و پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10 ساله پسر در سال 1400 شهرستان اهواز بود. 60 کودک 10 ساله با روش نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در 3 گروه 20 نفری (2 گروه تجربی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل دستگاه ایکس باکس 360 کینکت و پرسشنامه لذت از فعالیت بدنی مور (2009) بود. از آزمون­های آماری تحلیل کواریانس با تعقیبی بنفرونی جهت تحلیل داده­ ها استفاده شد.
یافته ­ها: گروه ­های پایه ورزشی و بازی ویدئویی فعال بر لذت از فعالیت بدنی کودکان تأثیر معناداری (0/05 (P< داشتند. همچنین بین گروه های پایه ورزشی و ویدئویی فعال در فاکتور لذت از فعالیت بدنی تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های این تحقیق، می ­توان از هر دو شیوه پایه ورزشی و ویدئویی فعال، یا ترکیبی از هر دو شیوه در صورت فراهم نبودن شرایط محیطی برای افزایش لذت بهره برد.
متن کامل [PDF 954 kb]   (403 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/8 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1400/11/1

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.