دوره 21، شماره 115 - ( پاییز (مهر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 115 صفحات 1426-1409 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه علوم ترببیتی و روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران، ایران. ، s.nasri1342@gmail.com
چکیده:   (916 مشاهده)
 زمینه: پژوهش­ ها نشان داده‌اند مهارت ­های حرکتی ساده از جمله پیش نیازهای رشد مهارت­ های حرکتی پیشرفته ­تر به حساب می­ آیند. با وجود مطالعات گسترده در حوزه مهارت­ های حرکتی، به تأثیرگذاری بازی‌های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر ارتقای مهارت ­های حرکتی کمتر پرداخته شده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر بازی‌های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های حرکتی درشت و انگیزه در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی می‌باشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه ­تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-8 ساله پسر در سال 1400 شهرستان اهواز بود. 60 کودک 10-8 ساله با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌ عنوان نمونه انتخاب و به‌ صورت تصادفی در 3 گروه 20 نفری (2 گروه تجربی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. ابزار تحقیق، آزمون برونینکس اوزرتسکی، پرسشنامه انگیزش و دستگاه ایکس باکس 360 کینکت بود. در ابتدا داده‌های پیش‌آزمون مهارت‌های درشت و انگیزش اخذ گردید. گروه‌های تحقیق به مدت 8 هفته، 2 بار و هر جلسه 30 دقیقه تمرین کردند. در انتهای جلسات تمرین، پس‌آزمون مهارت‌های درشت و انگیزش گرفته شد. به منظور تحلیل داده­ ها، از روش تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم ­افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد بازی­های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های درشت و انگیزش تأثیر معناداری داشتند (0/05 P<). همچنین تفاوت معناداری بین بازی­ های ویدئویی فعال و پایه ورزشی وجود نداشت (0/05 P<).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های به دست ­آمده مبنی بر اثربخشی بازی‌های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های درشت و انگیزش در دانش ­آموزان، آموزش استفاده از بازی فعال ویدئویی برای ارتقای مهارت ­های حرکتی درشت در دانش ­آموزان توصیه می­ شود.
متن کامل [PDF 1240 kb]   (709 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/23 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/4

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.