Ahangarzadeh Z,  Rafiepoor A,  Heydari M,  Nouri Neyestanak A,  Hassani Garekani N. 
(2018).  The effectiveness of taking multifaceted to stress management in the wellbeing and occupational stress of employees in a pharmaceutical company .  Journal of Psychological Science. 17(68),  427-435. 
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-178-fa.html     
                     
                    
                    آهنگر زاده ژیلا،  رفیعی پور امین،  حیدری محمد،  نوری نیستانک آناهیتا،  حسنی گرکانی نعیمه.
(1397).  اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی بر رواندرستی و تنیدگی شغلی کارکنان شرکت داروسازی  مجله علوم روانشناختی 17 (68) :435-427URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-178-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه پیام نور تهران ، rafiepoor@pnu.ac.ir
                    
                    
                    چکیده:       (3953 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه: پژوهش ها نشان می دهد، فقدان سلامت روان و وجود تنیدگی نه تنها در افراد باعث اختلال در عملکرد و کاهش بهره وری کارکنان در سازمانها می شود بلکه مدیریت اثربخش بدون توجه به این متغیرها کمتر حاصل می شود. بنابراین آیا آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی می تواند بر رواندرستی و تنیدگی شغلی کارکنان اثر بگذارد؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی لرن( بارلو و همکاران، 2001) بر رواندرستی معنوی و تنیدگی شغلی کارکنان یک شرکت داروسازی در تهران انجام گرفت. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه) بود. از میان کارکنان داوطلب، 30 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برنامه چندوجهی مدیریت تنیدگی طی 18 جلسۀ 90 دقیقه ای و به صورت هفتگی اجرا شد و آزمودنی ها به پرسشنامه تنیدگی ادراک شده PSS( کوهن و همکاران، 1983) و رواندرستی معنوی SIWB( فری و همکاران، 2005) پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که اثر گروه آزمایشی به صورت معناداری روی تنیدگی شغلی (0/01<P) و رواندرستی (0/01 < P) تأثیر دارد. نتیجهگیری: این بدان معناست کارکنانی که در برنامه آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی شرکت کردند در متغیرهای رواندرستی( خودکارآمدی و نقشۀ زندگی) و کاهش تنیدگی شغلی نمرات بهتری در آزمون نهایی اخذ کردند.
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومى  دریافت: 1398/4/23 | پذیرش: 1398/4/23 | انتشار: 1398/4/23
                    
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
	
		
			| بازنشر اطلاعات | 
		
		
			  | 
			این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |