Shokoohi-Yekta M, Zamani N, PourKarimi J, Sheikh Mohammadi A. (2016). The effects of teaching teacher-based interpersonal relationship program on problem solving skills of preschool children.
Journal of Psychological Science.
15(59), 348-363.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-213-fa.html
دانشگاه تهران ، myekta@ut.ac.ir
چکیده: (2748 مشاهده)
مشکلات تعاملات اجتماعی و تعارضات بین فردی دانش آموزان با بروز مشکلات رفتاری و عملکرد تحصیلی پایین رابطه دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسأله بینفردی معلم محور بر بهبود توانش حل مسأله در کودکان پیشدبستانی است. مطالعه بهشیوه شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون اجرا شد. تعداد 18 کودک پیشدبستانی بهصورت نمونه در دسترس از مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شدند. برنامه حلمسأله بینفردی بهصورت گروهی توسط مربیان آموزشدیده اجرا شد. آزمون حل مسأله بینفردی پیش دبستانی- ویرایش دوم بهعنوان ابزار ارزیابی استفاده گردید. نتایج تحلیل اندازه گیری مکرر نشان میدهد تفاوت میانگین های پیش آزمون و پس آزمون در ارائۀ راه حل ها (سیالی) و طبقات مرتبط (انعطافپذیری) به لحاظ آماری معنادار است (0/003=P) و پاسخ های کلامی (شامل راهحلهای غیر مرتبط و تکراری) نیز بعد از مداخله کاهش یافته است (0/003=P). نتایج به این معنی است که برنامۀ مداخله در افزایش توانش حل مسالۀ بینفردی کودکان پیشدبستانی مؤثر بوده است. همچنین، در مؤلفه نسبت ارتباط و نسبت فشار تفاوت میانگینها با وجود عدم معناداری در جهت اهداف پژوهش میباشد (0/37=P). در پایان، دربارۀ لزوم آموزش توانشهای حلمسأله بینفردی بهعنوان راهکاری پیشگیرانه از مشکلات رفتاری و اجتماعی، بهویژه در مقاطع پیش از دبستان و سالهای اولیه مدرسه، بحث شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/26 | پذیرش: 1398/4/26 | انتشار: 1398/4/26
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |