گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. ، Heydarinasab@shahed.ac.ir
چکیده: (42 مشاهده)
زمینه: با وجود اهمیت پریشانی روانشناختی در افت عملکرد و کیفیت زندگی، پژوهشهای اندکی نقش متغیرهای مثبتی مانند همدلی را بررسی کردهاند. بهویژه در ایران شواهد کمی درباره رابطه ابعاد همدلی و راهبردهای تنظیم هیجان با پریشانی روانشناختی وجود دارد، که نشاندهنده خلأ پژوهشی و ضرورت مطالعه حاضر است. بررسی این موضوع میتواند به غنای ادبیات داخلی و طراحی مداخلات پیشگیرانه و ارتقایی در حوزه سلامت روان کمک کند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پریشانی روانشناختی براساس ابعاد همدلی و نقش واسطهای ارزیابی مجدد شناختی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده تمامی دانشجویان دانشگاه شاهد تهران بود. که در سال تحصیلی ۱۳۹۸ در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه، شامل ۲۷۰ نفر از دانشجویان بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهایی فرآیند نمونه گیری انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل، پرسشنامههای شاخصهای بینفردی (دیویس، ۱۹۸۳)، پرسشنامه تنظیم هیجانی (گراس و جان، ۲۰۰۳) و پرسشنامه پریشانی روانشناختی (کسلر و همکاران، ۲۰۰۳) بود. در این پژوهش رابطه بین متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون و مدل پژوهش با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. حداکثر سطح خطای آلفا جهت آزمون فرضیهها، مقدار 05/0 تعیین شد (05/0 ≥p). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS-23 و AMOS-26 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که همدلی عاطفی اثر مستقیم و منفی معناداری بر ارزیابی مجدد شناختی دارد (002/0 p=) و همدلی شناختی اثر مستقیم و مثبت معناداری بر این راهبرد نشان میدهد (001/0 p=). همدلی عاطفی همچنین اثر مثبت و معناداری بر پریشانی روانشناختی داشت (001/0 p=)، درحالیکه اثر مستقیم همدلی شناختی بر این متغیر منفی اما غیرمعنادار بود (162/0 p=). ارزیابی مجدد شناختی با پریشانی روانشناختی رابطه منفی و معناداری داشت (032/0 p=). (032/0 p=). آزمون نقش میانجیگری نیز نشان داد که ارزیابی مجدد شناختی بهطور معناداری روابط بین همدلی عاطفی (001/0 p=) و همدلی شناختی (025/0 p=) با پریشانی روانشناختی را میانجیگری میکند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که تعادل میان ابعاد عاطفی و شناختی همدلی و بهکارگیری راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان، بهویژه ارزیابی مجدد شناختی، میتواند در کاهش پریشانی روانشناختی و ارتقای سلامتروان دانشجویان مؤثر باشد. بنابراین، پیشنهاد میشود مداخلات دانشگاهی بر آموزش مهارتهای تنظیم هیجان و تقویت همدلی شناختی برای پیشگیری از مشکلات روانی تمرکز کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/31 | پذیرش: 1403/6/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |