دوره 17، شماره 69 - ( 9-1397 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 536-531 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، aliakbarsaif@yahoo.com
چکیده:   (2969 مشاهده)
زمینه: بازخورد مثبت به مدرسه، محتوای درسی و رفتارهای معلم، باعث ایجاد انگیزش یادگیری در دانش­ آموزان می ­شود. یادگیرندگان خودنظم ­جو به واسطه خود ­آگاهی از فرآیندهای فکری خود و دانستن چگونگی استفاده از راهبردهای یادگیری، دارای این بازخورد مثبت هستند. از این رو مسئله پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خودنظم­جویی در دانش­ آموزان دارای بازخورد پایین به مدرسه بوده است.  هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی خودنظم ­جویی در افزایش بازخورد نسبت به مدرسه در دانش­ آموزانِ پایه یازدهم انجام گرفت.  روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش ­آزمونپس­ آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 88 دانش آموز (44 دختر و 44 پسر) پایه یازدهمِ دارای نمراتِ بازخورد نسبت به مدرسه پایین بودند که با روش نمونه ­گیری خوشه­ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بازخورد نسبت به مدرسه مککوچ و سیگل (2003) بود. و برای تجزیه تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس تک­ متغیری استفاده شد.  یافته­ ها: نتایج نشان دهنده افزایشِ معنادار بازخورد نسبت به مدرسه در دانش ­آموزان دختر و پسرِ گروه آزمایشی بود (0/01P< ). نتیجه ­گیری: بدین معنی که کسب توانش ­های خود ­نظم ­جویی باعث شده دانش ­آموزان در مقایسه با قبل، عملکرد بهتری در یادگیری از خود نشان دهند، که این مهم، افزایشِ بازخورد مثبت به مدرسه را به دنبال داشت.
متن کامل [PDF 515 kb]   (713 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/5/2 | انتشار: 1398/5/2

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.