پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 152 - ( پاییز 1404(آبان)، 1404 )                   جلد 24 شماره 152 صفحات 185-171 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarinkhah E, Sajjadian I, Nadi M A. (2025). The effectiveness of Borba's moral intelligence training on academic cheating and civic-educational behaviors of adolescent girls. Journal of Psychological Science. 24(152), 171-185. doi:10.61186/jps.24.152.171
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2617-fa.html
زرین خواه الهه، سجادیان ایلناز، نادی محمدعلی.(1404). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بوربا بر فریب‌کاری تحصیلی و رفتارهای مدنی-تحصیلی دختران نوجوان مجله علوم روانشناختی 24 (152) :185-171 10.61186/jps.24.152.171

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2617-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده:   (577 مشاهده)
زمینه: امروزه انجام مداخله باهدف افزایش رفتارهای اخلاقی و مدنی-تحصیلی و کاهش رفتارهای فریبکارانه تحصیلی مهم و ضروری است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بوربا بر فریب کاری تحصیلی و رفتارهای مدنی-تحصیلی دختران نوجوان انجام شد.
روش: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس غیردولتی رجایی شهر کرج در سال 1403 بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند، 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه 15 نفر جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) تحت آموزش هوش اخلاقی بوربا قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. پرسشنامه‌های فریب‌کاری تحصیلی فارنسه و همکاران (2011) و رفتارهای مدنی-تحصیلی گل­پرور (1389) ابزار پژوهش حاضر بودند. داده‌ها به وسیله تحلیل واریانس اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم‌افزار SPSS-26 تحلیل شدند.
یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد آموزش هوش اخلاقی بوربا بر فریب‌کاری تحصیلی (01/31 =F) و رفتارهای مدنی-تحصیلی (86/11 =F) دختران نوجوان اثربخش بود (05/0 >P). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بوربا بر فریب‌کاری تحصیلی و رفتارهای مدنی-تحصیلی دختران نوجوان در دوره پیگیری نیز تداوم داشت.
نتیجه‌گیری: طبق یافته‌های پژوهش، پیشنهاد می‌شود در راستای کاهش رفتارهای فریبکارانه و بهبود و گسترش رفتارهای اخلاقی در مدارس، از آموزش‌های مبتنی بر هوش اخلاقی توسط مشاوران مدارس استفاده گردد.
 
متن کامل [PDF 1114 kb]   (191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/28 | پذیرش: 1403/8/30 | انتشار: 1404/8/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)