پیام خود را بنویسید
زمستان 1404(بهمن)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، gholamzadeh.mm723@gmail.com
چکیده:   (16 مشاهده)
زمینه: هر چند برای پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی کودکان، روش‌های متعددی در دسترس است اما یکی از مهم‌ترین روش‌ها، مهارت‌آموزی کودک بر اساس روش راه‌حل‌محور است. بررسی مطالعات پیشین نشان داد در مورد بررسی اثربخشی برنامۀ مهارت‌آموزی کودک راه‌حل‌محور بر راهبردهای مقابله‌ای کودکان، خلا پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی مهارت‌آموزی کودک بر اساس روش راه‌حل‌ محور بر راهبردهای مقابله‌ای در کودکان 10 تا 12 ساله بود.
روش: روش این پژوهش، نیمه‌ آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کودکان پایۀ چهارم تا ششم دورۀ ابتدایی (دامنۀ سنی 10 تا 12 سال) دارای تعارض با والد، مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره تبسم شهر دزفول در سال 1402 بود. بر اساس روش نمونه‌گیری در دسترس از بین افراد جامعۀ آماری، 16 نفر انتخاب شد و در دو گروه 8 نفری آزمایش (8 نفر) و گواه (8 نفر) به صورت تصادفی گمارش شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه رفتارهای مقابله‌ای کودکان (هرناندز، 2008) استفاده شد. برای گروه آزمایش، مداخلۀ مهارت‌آموزی کودک بر اساس روش راه‌حل محور (فورمن، 2019) ارائه شد که شامل 15 جلسه 45 دقیقه‌ای هفتگی بود. هم‌چنین برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری و نرم‌افزار SPSS-27 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد مداخلۀ مهارت‌آموزی کودک بر اساس روش راه‌حل محور بر افزایش راهبرد مواجه شدن با مشکل و نیز کاهش راهبرد کنار آمدن ویرانگر با مشکل در کودکان اثربخش بود (001/0 >P)، اما اثربخشی این نوع مداخله بر راهبرد انحراف از مشکل معنادار نبود (05/0 <P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، پیشنهاد می‌شود روانشناسان کودک و مشاوران مدارس در جهت بهبود راهبردهای مقابله‌ای در کودکان 10 تا 12 ساله، به ویژه افزایش راهبرد مواجه شدن با مشکل و نیز کاهش راهبرد کنار آمدن ویرانگر با مشکل از مداخلۀ مهارت‌آموزی کودک بر اساس روش راه‌حل محور استفاده کنند.

 
متن کامل [PDF 1263 kb]   (15 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/11 | پذیرش: 1403/9/15 | انتشار: 1280/9/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)