گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران. ، hrmotamed@iau.ir
چکیده: (31 مشاهده)
زمینه: تعلیم و تربیت کثرتگرا، معلمان کثرتگرا را میطلبد و هر معلمی نمیتواند این نقش مهم را به عهده گیرد. بنابراین نیاز جامعه علمی است که صلاحیتها و ویژگیهای اینگونه معلمان را شناسایی نموده و نسبت به تربیت آنها اقدام نماید. اگر چه در ایران، مطالعاتی در زمینۀ صلاحیتهای معلمان در حوزههای مختلف انجام شده است، اما در مورد شناسایی صلاحیتهای معلمان کثرتگرا در قالب مطالعات کیفی، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی صلاحیتهای معلم کثرتگرا در نظام آموزش ایران بود.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش اکتشافی متوالی انجام شد. جامعۀ مورد مطالعه پژوهش شامل تمامی معلمان و اساتید استان فارس بود. نمونۀ مورد مطالعه نیز با روش هدفمند انتخاب شد. اطلاعات جمعآوریشده پژوهش، از نفر بیست و هشتم به اشباع نظری رسید. ابزار جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. همچنین دادههای جمعآوری شده پژوهش از طریق روش تحلیل مضمون آتراید استرلینگ تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج این پژوهش، صلاحیتهای معلم کثرتگرا را در 4 مضمون فراگیر (دانش، نگرش، مهارت و رفتار)، 16 مضمون سازمان دهنده و 81 مضمون پایه شتاسایی کرد. همچنین بر اساس اطلاعات جمعآوری شده و طبقه بندی آنها در قالب مضامین سهگانه، یک الگوی مرتبط با صلاحیت معلمان کثرت گرا در نظام آموزشی ایران، پیشنهاد شد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، پیشنهاد میشود آموزش و پرورش در آزمونهای استخدامی معلمان، صلاحیتهای شناسایی شده معلمان کثرتگرا را از مؤلفههای اصلی خود قرار دهد. همچنین لازم است، آموزش و پرورش با بیان و معرفی شاخصها و صلاحیتهای معلم کثرتگرا، نگرش معلمان در ارتباط با نحوۀ تعامل با دانشآموزان را اصلاح نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/13 | پذیرش: 1404/2/15
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |