روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، fateme.nohegar@gmail.com
چکیده: (32 مشاهده)
زمینه: تابآوری مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص به دلیل فشارهای روانی ناشی از مشکلات آموزشی و رفتاری فرزندانشان کاهش مییابد. یکی از رویکردهای مؤثر در افزایش تابآوری، تحلیل رفتار متقابل با تأکید بر "من بالغ" است که به تنظیم هیجانی، پردازش منطقی اطلاعات و مدیریت بهتر استرس کمک میکند. با وجود پژوهشهای متعدد درباره تأثیر مداخلات روانشناختی بر تابآوری، تحقیقات کمی به بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل مبتنی بر "من بالغ" در این زمینه پرداختهاند؛ بنابراین، این پژوهش به دنبال پر کردن این خلأ علمی است.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل مبتنی بر منِ بالغ بر تابآوری مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران مراجعهکننده به مرکز اختلال یادگیری مهان واقع در شهر تهران در سال 1402 بود. نمونه پژوهش 30 نفر در نظر گرفته شد که از این تعداد، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه به صورت تصادفی گمارده شدند. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری در دسترس بود و انتخاب افراد بر اساس ملاکهای ورود و خروج خاص انجام گرفت. پس از اجرای پیشآزمون که در آن از مادران خواسته شد تا پرسشنامه تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003) را پاسخ دهند، گروه آزمایش در هشت جلسه دو ساعته تحت آموزش به شیوه تحلیل رفتار متقابل مبتنی بر منِ بالغ (سزلا، 2023) قرار گرفتند. گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در پایان دوره آموزشی، پسآزمون از هر دو گروه گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS و تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که تحلیل رفتار متقابل مبتنی بر منِ بالغ بر افزایش تابآوری مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص به صورت معناداری (01/0 >P) تأثیر دارد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه آموزش تحلیل رفتار متقابل باعث افزایش تابآوری والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص میشود. این آموزش میتواند بهعنوان یک مداخلهی مؤثر در کاهش استرس، بهبود روابط والد-کودک و ارتقای تواناییهای مقابلهای والدین مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، اجرای این برنامه در مراکز مشاوره و آموزشی میتواند نقش مهمی در حمایت روانی از این والدین داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/22 | پذیرش: 1404/2/25
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |