پیام خود را بنویسید
زمستان 1404(بهمن)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ، f.michaelimanee@urmia.ac.ir
چکیده:   (42 مشاهده)
زمینه: فروتنی فکری به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم شخصیت، نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری، یادگیری و تعاملات اجتماعی ایفا می‌کند. با وجود اهمیت آن، ابزارهای معتبر محدودی برای سنجش این سازه در بستر فرهنگی ایران وجود دارد.
اهداف: مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی و ساختار عاملی مقیاس فروتنی فکری آلفانو و همکاران (۲۰۱۷) در میان بزرگسالان ایرانی انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی بزرگسالان استان آذربایجان غربی در سال ۲۰۲۴ بود. نمونه‌ای شامل ۵۷۳ نفر (در بازه سنی ۱۹ تا ۷۲ سال) با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس فروتنی فکری (آلفانو و همکاران، ۲۰۱۷)، زیرمقیاس صداقت-فروتنی از پرسشنامه هگزاکو-۶۰ (اشتون و لی، ۲۰۰۹)، گشودگی به تجربه از مدل پنج‌عاملی شخصیت (کاستا و مک‌کری، ۱۹۹۲)، و پرسشنامه نیاز به شناخت (کاسیوپو و پتی، ۱۹۸۲) بودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-22 و LISREL 8.80 انجام شد. برای تحلیل ساختار عاملی، نمونه به دو بخش تقسیم شد؛ تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) بر روی بخش اول و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) بر روی بخش دوم انجام گرفت.
یافته‌ها: در تحلیل عاملی اکتشافی، چهار عامل «ذهن‌گشایی»، «فروتنی فکری»، «قابلیت اصلاح‌پذیری» و «درگیری شناختی» شناسایی شدند که با ساختار نظری مقیاس هم‌خوانی داشتند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، برازش مطلوب مدل را تأیید کرد (شاخص‌های برازش گزارش شده‌اند). ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالاتر از ۰.۷۰ و میانگین واریانس استخراج‌شده (AVE) بالاتر از ۰.۵۰ بود. همچنین، ضریب امگا مک‌دونالد برای ابعاد بین ۰.۷۱ تا ۰.۸۴ به دست آمد. این مقیاس با زیرمقیاس صداقت-فروتنی، نیاز به شناخت و گشودگی به تجربه در سطح ۰.۰۱ همبستگی مثبت معناداری نشان داد که اعتبار همگرا و همزمان آن را منعکس می‌کند.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان دادند که مقیاس فروتنی فکری از اعتبار و پایایی مناسبی در جامعه بزرگسالان ایرانی برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان‌شناختی استفاده کرد. با این حال، محدودیت‌های مطالعه شامل تمرکز بر یک استان و ماهیت خودگزارشی ابزارهاست. پیشنهاد می‌شود مطالعات آینده در جوامع متنوع‌تر و با روش‌های چندوجهی انجام شوند.
متن کامل [PDF 658 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/26 | پذیرش: 1404/5/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)