دوره 17، شماره 72 - ( 12-1397 )                   جلد 17 شماره 72 صفحات 883-892 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه الزهرا
چکیده:   (294 مشاهده)
زمینه: اختلال کاستی توجه - بیش‌فعالی به صورت الگویی از کاستی توجه - بیش‌فعالی شدید یا بی ­توجهی مداوم با تکرارشوندگی بیشتر نسبت به کودکان همان سطح رشدی تعریف شده است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازی­ های ادراکی حرکتی بر سازگاری اجتماعی، تبحر حرکتی و نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش ­ فعالی کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی دارای این اختلال انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی به صورت پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 2 استان تهران بودند که از بین آنها، تعداد 90 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی (واینلند، 1965)، مقیاس تبحر حرکتی فرم کوتاه برونینکس– اوزرتسکی (1978) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز- فرم والد (ریتمن و همکاران، 1998) به دست آمدند.  تجزیه و تحلیل داده­ها با  استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد آموزش بازی­ های ادراکی حرکتی موجب بهبود سازگاری اجتماعی (0.0001>P)، مهارت تبحر حرکتی (0.0001>P) و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش­فعالی (0.0001>P) در این کودکان می­ شود. نتیجه­گیری: می­توان نتیجه گرفت آموزش بازی­های ادراکی حرکتی بر بهبود سازگاری اجتماعی، مهارت تبحر حرکتی و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش ­فعالی می­ شود و توانمندسازی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیش­ فعالی استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 693 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۴