دوره 17، شماره 72 - ( 12-1397 )                   جلد 17 شماره 72 صفحات 936-927 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه سمنان ، m_najafi@semnan.ac.ir
چکیده:   (3681 مشاهده)
زمینه: وقوع تغییرات چشمگیر جسمی- روانی- اجتماعی در نوجوانی می ­تواند رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری در نوجوانان را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین، امکانات محیطی و برنامه­ های تحولی برای سازش یافتگی  نوجوانان ضرورت دارد. هدف: این پژوهش با هدف  بررسی اثربخشی برنامۀ تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری  نوجوانان انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعۀ آزمایشی به شیوۀ پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. بدین منظور، از بین دانش­ آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایۀ نهم دبیرستانهای دورۀ اول متوسطۀ شهر اراک در سال تحصیلی 97-1396، چهل و هشت دانش­ آموز دختر به صورت نمونه ­گیری تصادفی چند مرحله­ ای انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش(23 نفر) و گواه (25 نفر) قرار گرفتند. برنامۀ آموزشی تحول مثبت نوجوانی طی 24 جلسۀ یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه مقیاس­ رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) و مقیاس خودکارآمد پنداری عمومی (شرر و همکاران، 1982) را در مراحل پیش آزمون، پس ­آزمون و پیگیری تکمیل کردند. یافته­ ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد در کوتاه مدت و بلند مدت برنامۀ تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری  نوجوانان مؤثر است (0/005=p). نتیجه­ گیری: نتایج پیشنهاد می­ دهد که برنامۀ تحول مثبت نوجوانی می­ تواند برنامۀ عملی مناسبی برای افزایش رضایت از زندگی و احساس خودکارآمد پنداری  در نوجوانان باشد.
متن کامل [PDF 544 kb]   (1813 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/24 | پذیرش: 1398/5/24 | انتشار: 1398/5/24

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.