دوره 18، شماره 78 - ( 6-1398 )                   جلد 18 شماره 78 صفحات 674-667 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه جامع امام حسین(ع) ، hhatami83@yahoo.com
چکیده:   (2357 مشاهده)
زمینه: تحقیقات زیادی به اثر بخشی درمانگری­ های مختلف پرداخته است. ولی کدامیک از این دو درمان اثر بخشی بیشتری دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش واقعیت درمانگری و شناخت درمانگری (مبتنی بر ذهن آگاهی) بر بلوغ عاطفی نوجوانان انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش­ آزمون، پس­ آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان دختر دوره متوسطه دوم در مدارس منطقه یک آموزش و پرورش استان تهران بود که در این پژوهش 45 نفر از دانش آموزان که نمره آنان در آزمون کی ­مت 1/5 انحراف معیار کمتر از گروه هنجاری بود، انتخاب و به تصادف در سه گروه واقعیت درمانگری، شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن­ آگاهی و گواه قرار گرفتند. گروه ­های آزمایشی به صورت مجزا در 8 جلسه 90 دقیقه ­ای واقعیت درمانگری برگرفته از کتاب واقعیت درمانی ویلیام گلسر (2013) و شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی بر گرفته از کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی ربکا کرین (2009) شرکت کردند. ابزار این پژوهش بلوغ عاطفی یاشویر سینگ و ماهیش بهارگاوا (1974) بود و با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: آموزش واقعیت درمانگری بر بلوغ عاطفی نوجوانان با اندازه اثر (0/809) معنی­ دار بود (0/05p< ، 114/417f=). همچنین شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی بر بلوغ عاطفی نوجوانان با اندازه اثر (0/705) معنی ­دار بود (0/05p< ، 64/409 f=).  ولی آزمون t همتا نشان داد، بین میزان اثربخشی آموزش واقعیت درمانگری و شناخت درمانگری بر بلوغ عاطفی نوجوانان تفاوت معنی ­دار وجود نداشت (0/05p> ، 1/959f=). نتیجه­ گیری:  نوجوانان که در این دو گروه درمانگری شرکت کردند سطح بلوغ عاطفی بهتری را نشان داده­ اند و در این زمینه هر دو گروه به صورت یکسانی اثر ­پذیری داشته­ اند.           
متن کامل [PDF 340 kb]   (1694 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/1 | پذیرش: 1398/7/18 | انتشار: 1398/7/29

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.