دوره 13، شماره 51 - ( 9-1393 )                   جلد 13 شماره 51 صفحات 364-375 | برگشت به فهرست نسخه ها

Hatami M, Hasani J, Ghasemi M. The effectiveness of cognitive behavior therapy on mindfulness, resiliency and quality of life in patients with chronic pain. علوم روانشناختی. 2014; 13 (51) :364-375
حاتمی محمد، حسنی جعفر، قاسمی میترا. اثربخشی درمان شناختی- رفتاری در ذهن آگاهی، تاب‌آوری و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به درد مزمن. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1393; 13 (51) :364-375

چکیده
امروزه درد مزمن از جمله بیماری‌های جسمی شایع است و درمان شناختی- رفتاری یکی از روش‌های درمانی مفید آن محسوب می‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری در ذهن آگاهی، تاب‌آوری وکیفیت زندگی بیماران مبتلا به درد مزمن شهر تهران بود.2 بیمار مبتلا به درد مزمن  به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و 5 بار به‌وسیلۀ پرسشنامه‌های ذهن آگاهی بائر و همکاران (FFMQ)، مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون، و پرسشنامۀ کیفیت زندگی (QOL) ارزیابی شدند. پژوهش از نوع تک آزمودنی چند خط پایه‌ای بود، بنابراین داده‌های جمع‌آوری شده به روش تحلیل اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. از فرمول درصد بهبودی برای قضاوت دربارۀ میزان بهبودی استفاده شد. بیماران مبتلا به درد مزمن توانستند با کسب درصدهای بهبودی بالا هم در مرحلۀ پس از درمان و هم در مرحلۀ پیگیری 30 روزه اثربخشی خود را در تمام متغییرهای پژوهش ثابت کنند. درمان شناختی- رفتاری توانست به افزایش معناداری در هر سه متغییر در بیماران مبتلا به درد مزمن بیانجامد. بنابراین لازم است بیش از پیش مورد توجه متخصصین سلامت قرار گیرد.
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۹