Shojaee D, nemattavousi M. (2019). The mediating role of goal self - concordance and cognitive emotion regulation in relationship between core self evaluation and life satisfaction.
Journal of Psychological Science.
18(78), 675-682.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-415-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، nemattavousi@yahoo.com
چکیده: (2753 مشاهده)
زمینه: پژوهشهای متعددی به رابطه هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی اشاره کردهاند، اما مسئله این پژوهش این است که آیا هماهنگی خود با هدف و نظمجویی شناختی هیجان میتواند بر رابطه هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی دانشجویان تأثیر بگذارد؟ هدف: هدف این پژوهش تعیین اثر میانجیگر هماهنگی خود با هدف و نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی بود. روش: بر مبنای یک طرح همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری، 280 (118 مرد، 162 زن) دانشجو به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس هسته ارزشیابی خود (جاج و دیگران، 2003)، مقیاس رضایت از زندگی (داینر و دیگران، 1985)، مقیاس هماهنگی خود با هدف (الیوت و شلدون، 1998)، و پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) پاسخ دادند. یافتهها: نتایج نشان داد همبستگی بین هسته ارزشیابی خود، هماهنگی خود با هدف، نظمجویی شناختی هیجان و رضایت از زندگی مثبت و معنادار است (0/01>P). همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که در ارتباط بین هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی، هماهنگی خود با هدف و نظمجویی شناختی هیجان نقش میانجیگر ایفا میکنند (0/01>P). نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت هسته ارزشیابی خود از طریق اثرگذاری بر هماهنگی خود با هدف و نظمجویی شناختی هیجان نقش مهمی در افزایش رضایت از زندگی دانشجویان دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/5 | پذیرش: 1398/7/18 | انتشار: 1398/7/29
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |