Sadeghzadeh R, Ahadi H, Dortaj F, Manshaee G. (2019). The effectiveness of cognitive - behavioral therapy and metacognition based learning combination on reducing social network dependency.
Journal of Psychological Science.
18(78), 659-666.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-445-fa.html
صادقزاده رقیه، احدی حسن، درتاج فریبرز، منشئی غلامرضا. اثربخشی بستۀ تلفیقی درمان شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر فراشناخت در کاهش وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (78) :666-659
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-445-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده: (3140 مشاهده)
زمینه: وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی توأم با پیامدهای منفی روانشناختی و غیرروانشناختی است؛ اما آیا تلفیق درمان شناختی -رفتاری و آموزش مبتنی بر فراشناخت میتواند نقش مؤثری در کاهش این وابستگی داشته باشد؟ هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تلفیق درمان شناختی - رفتاری و آموزش مبنتی بر فراشناخت در کاهش وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی است. روش: طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با پیشآزمون – پس آزمون و گروه گواه میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی (صادق زاده، احدی، درتاج و منشئی، 1397) است. در پژوهش حاضر با استفاده از نمونهگیری در دسترس از بین دانشآموزانی که نمرۀ بالایی در وابستگی به شبکههای اجتماعی کسب کردند 30 نفر داوطلب به طور تصادفی به دوگروه آزمایشی و گواه تقسیم گردیدند. گروه آزمایش از دوازده جلسهی آموزشی بر اساس یک پروتوکل محقق ساخته (1397) بهره بردند. یافتهها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه میانگین نمرات کمتری در مقیاس وابستگی به شبکههای اجتماعی کسب کردهاند که این تفاوت (آلفای 0/05) معنادار تشخیص داده شد. نتیجه گیری: بر این اساس میتوان گفت که بستۀ تلفیقی پژوهش حاضر اثربخش واقع شده و می تواند راهگشای مشاورین، اولیا و سیاست گذاران آموزشی در کاهش وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/19 | پذیرش: 1398/7/19 | انتشار: 1398/7/19
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |