Gharayagh zandi H, honarmand P, Rahimzadeh M, abdollahzadeh S, amouzadeh F. (2019). The effect of psychological skill training on competitive anxiety and self confidence in athlete students.
Journal of Psychological Science.
18(84), 2257-2264.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-539-fa.html
غرایاق زندی حسن، هنرمند پیمان، رحیم زاده مهدی، عبداله زاده سلیمان، عموزاده فرشته. تأثیر آموزش توانشهای روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتمادبهخود در دانش آموزان ورزشکار مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (84) :2264-2257
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-539-fa.html
دانشگاه تهران ، Ghzandi110@ut.ac.ir
چکیده: (2601 مشاهده)
زمینه: موضوع اضطراب، یکی از کشاکشهای اصلی مسائل روانشناختی است که از سوی ورزشکاران رقابتی مطرح شده و باعث ضعف در عملکرد میگردد. آموزش توانشهای روانشناختی می تواند یکی از مداخلات مؤثر در زمینه اضطراب باشد. اما مسئله اصلی این است آیا آموزش توانشهای روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتماد به خود در دانش آموزان ورزشکار تأثیر دارد؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتمادبهخود در دانش آموزان ورزشکار بود. روش: تحقیق از نوع نیمه تجربی بود. بدین منظور از بین دانش آموزان پسر بسکتبالیست شهرستان بوکان، تعداد 48 دانش آموز با میانگین سنی 14.9 انتخابشده و به شکل تصادفی به چهار گروه 12 نفری آموزش تصویرسازی ذهنی، آموزش خود گفتاری و ترکیبی (خود گفتاری و تصویرسازی ذهنی) و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: تمرین توانشهای روانشناختی برتون و ردیک (2010) و سیاهه اضطراب حالتی رقابتی-2 فرناندس و همکاران (2013). برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش توانش های روانشناختی بر اضطراب رقابتی و اعتمادبهخود دانش آموزان تأثیر داشت، همچنین بین گروه ها از لحاظ تأثیرپذیری تفاوت معناداری وجود داشت (0/001P<). نتیجه گیری: می توان برای کاهش اضطراب شناختی و جسمانی و افزایش اعتماد به خود در دانشآموزان ورزشکار از آموزش تصویرسازی ذهنی و خود گفتاری بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/12 | پذیرش: 1398/11/19 | انتشار: 1398/11/19
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |