دوره 19، شماره 85 - ( 1-1399 )                   جلد 19 شماره 85 صفحات 32-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار ، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) ، a.atashafrouz@gmail.com
چکیده:   (2591 مشاهده)
زمینه: یادگیری واژه ­های جدید، حافظه فعال دیداری و توجه انتخابی از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان مقطع ابتدایی به شمار می ­آیند. اما مسئله اصلی اینست: آیا صدای سفید بر یادگیری واژه­ های جدید، حافظه فعال دیداری و توجه انتخابی دانش ­آموزان تأثیر دارد؟ هدف: بررسی تأثیر صدای سفید بر یادگیری واژه­ های جدید، حافظۀ فعال دیداری و توجه انتخابی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان باوی استان خوزستان در سال تحصیلی 98-1397 بود که 100 نفر از دانش­ آموزان پایه­های پنجم و ششم ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش و گواه (هر گروه 50 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: از آزمون محقق ساخته واژه ­های جدید، آزمون حافظۀ فعال دیداری ژان لویی سلیه (2012) و آزمون توجه انتخابی، تمرکز و تلاش­مندی d2 (باقری، 1391). داده­ ها با استفاده از روش کواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته­ ها: صدای سفید بر یادگیری واژه­ های جدید در دانش‌آموزان ابتدایی تأثیر معناداری داشت (0/000P<). بر حافظۀ فعال دیداری تأثیر معناداری نداشت (0/160P>) و بر توجه انتخابی نیز تأثیر معناداری نداشت (0/470P>). نتیجه ­گیری: می ­توان برای افزایش یادگیری واژه­های جدید دانش­ آموزان مقطع ابتدایی از صدای سفید استفاده کرد.
متن کامل [PDF 446 kb]   (1398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1398/11/13 | انتشار: 1398/11/19

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.