استادیار ، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) ، a.atashafrouz@gmail.com
چکیده: (2591 مشاهده)
زمینه: یادگیری واژه های جدید، حافظه فعال دیداری و توجه انتخابی از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به شمار می آیند. اما مسئله اصلی اینست: آیا صدای سفید بر یادگیری واژه های جدید، حافظه فعال دیداری و توجه انتخابی دانش آموزان تأثیر دارد؟ هدف: بررسی تأثیر صدای سفید بر یادگیری واژه های جدید، حافظۀ فعال دیداری و توجه انتخابی در دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان باوی استان خوزستان در سال تحصیلی 98-1397 بود که 100 نفر از دانش آموزان پایههای پنجم و ششم ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش و گواه (هر گروه 50 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: از آزمون محقق ساخته واژه های جدید، آزمون حافظۀ فعال دیداری ژان لویی سلیه (2012) و آزمون توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی d2 (باقری، 1391). داده ها با استفاده از روش کواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته ها: صدای سفید بر یادگیری واژه های جدید در دانشآموزان ابتدایی تأثیر معناداری داشت (0/000P<). بر حافظۀ فعال دیداری تأثیر معناداری نداشت (0/160P>) و بر توجه انتخابی نیز تأثیر معناداری نداشت (0/470P>). نتیجه گیری: می توان برای افزایش یادگیری واژههای جدید دانش آموزان مقطع ابتدایی از صدای سفید استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1398/11/13 | انتشار: 1398/11/19
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |