پیام خود را بنویسید
پاییز 1404(آبان)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، a.atashafrouz@gmail.com
چکیده:   (68 مشاهده)
زمینه: رفتارهای پرخطر در نوجوانان می­تواند آسیب­های جدی و گاه غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد. بنابراین به کارگیری مداخلات روانشناختی مبتنی بر شواهد برای این نوجوانان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آموزش تنظیم هیجان و مداخله مبتنی بر شفقت بر نظم­­جویی هیجانی و خودتوانمندسازی اجتماعی در دانش­آموزان پسر دارای رفتارهای پرخطر بود.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و از طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه دوم دارای رفتارهای پرخطر شهر بهبهان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه پژوهش 45 نفر از دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه شهر بهببهان بود که با توجه به ملاک­های ورود به پژوهش به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­های آزمایشی و گواه گمارده شدند. هر سه گروه در مرحله پیش­آزمون به پرسشنامه­های پژوهش مقیاس سنجش رفتارهای پرخطر (مرکز پیشگیری و کنترل بیماری­های آمریکا، 1995)، مقیاس مشکلات در نظم­جویی هیجانی (گراتز و روئمر، 2004) و پرسشنامه خودتوانمندسازی اجتماعی (فلنر و همکاران، 1990) پاسخ دادند. سپس آزمودنی­های هر کدام از گروه­های آزمایش، آموزش تنظیم هیجان و درمان مبتنی بر شفقت را در 8 جلسه 90 دقیقه­ای (هر هفته یک جلسه) به صورت گروهی دریافت کردند، درحالی آزمودنی­های گروه گواه در لیست انتظار بودند و هیچ­گونه مداخله­ای در طول اجرای پژوهش دریافت نکردند. پس از اتمام مداخله­ها مجدداً همه آزمودنی­ها پرسشنامه­های پژوهش را به عنوان پس­آزمون تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار SPSS.24 و با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک­متغیری استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که آموزش تنظیم هیجان و درمان مبتنی بر شفقت به­طور معنادار بر نظم­جویی هیجانی و خودتوانمندسازی اجتماعی دانش آموزان تأثیرمعناداری دارند (05/0 >P). نتایج آزمون­های تعقیبی بنفرونی نشان داد که آموزش تنظیم هیجان در مقایسه با درمان مبتنی بر شفقت­ بر بهبود نظم­جویی هیجانی و خودتوانمندسازی اجتماعی دانش­آموزان دارای رفتارهای پرخطر تأثیر بیشتر داشته است (05/0 >P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­ها می­توان نتیجه گرفت آموزش مهارت­های تنظیم هیجانی و شفقت به خود می­توان نظم جویی هیجانی و خودتوانمندسازی دانش­آموزان را بهبود بخشد. بنابراین به متولیان آموزشی پیشنهاد می­شود با اجرای آزمون­های غربالگری برای رفتارهای پرخطر و متناسب­سازی مداخلات از آموزش تنظیم هیجانی و شفقت به خود به عنوان مداخلات مبتنی بر شواهد در جهت بهبود مهارت­های رفتاری، شناختی و هیجانی این افراد استفاده کنند.
 
متن کامل [DOCX 849 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/17 | پذیرش: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)