دانشیار گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده: (29 مشاهده)
زمینه: امروزه انجام مداخله باهدف افزایش رفتارهای اخلاقی و مدنی-تحصیلی و کاهش رفتارهای فریبکارانه تحصیلی مهم و ضروری است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بوربا بر فریب کاری تحصیلی و رفتارهای مدنی-تحصیلی دختران نوجوان انجام شد.
روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس غیردولتی رجایی شهر کرج در سال 1403 بود که به روش نمونهگیری هدفمند، 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه 15 نفر جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) تحت آموزش هوش اخلاقی بوربا قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. پرسشنامههای فریبکاری تحصیلی فارنسه و همکاران (2011) و رفتارهای مدنی-تحصیلی گلپرور (1389) ابزار پژوهش حاضر بودند. دادهها به وسیله تحلیل واریانس اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند.
یافته ها: یافتهها نشان داد آموزش هوش اخلاقی بوربا بر فریبکاری تحصیلی (01/31 =F) و رفتارهای مدنی-تحصیلی (86/11 =F) دختران نوجوان اثربخش بود (05/0 >P). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بوربا بر فریبکاری تحصیلی و رفتارهای مدنی-تحصیلی دختران نوجوان در دوره پیگیری نیز تداوم داشت.
نتیجهگیری: طبق یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود در راستای کاهش رفتارهای فریبکارانه و بهبود و گسترش رفتارهای اخلاقی در مدارس، از آموزشهای مبتنی بر هوش اخلاقی توسط مشاوران مدارس استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/28 | پذیرش: 1403/8/30
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |