پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 103 - ( پاییز 1400(مهر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 103 صفحات 1116-1095 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

malekzadeh S, hejazi E, kiamanesh A. (2021). Designing and editing an empowerment education package (with self- determination approach) and its effectiveness on student math performance and beliefs (with low performance in this lesson). Journal of Psychological Science. 20(103), 1095-1116. doi:10.52547/JPS.20.103.1095
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1102-fa.html
ملک زاده شیما، حجازی الهه، کیامنش علی رضا. طراحی و تدوین بسته آموزشی توانمندسازی (با رویکرد خودتعیین‌گری) و اثربخشی آن بر عملکرد و باورهای ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر (با عملکرد پایین در درس ریاضی) مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (103) :1116-1095 10.52547/JPS.20.103.1095

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1102-fa.html


دانشیار گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران(نویسنده مسئول) ، ehejazi@ut.ac.ir
چکیده:   (3600 مشاهده)
زمینه: تحقیقات متعددی به تأثیر آموزش خودتعیین‌گری بر یادگیری دانش‌آموزان پرداخته‌اند اما پژوهشی که به طراحی و تدوین بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد و باورهای ریاضی دانش‌آموزان پرداخته باشد مغفول مانده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد و باورهای ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر با عملکرد پایین در این درس انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) بخش کیفی تدوین و طراحی بسته آموزشی و بخش کمی از نوع شبه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر پایه نهم (دارای عملکرد پایین در درس ریاضی) منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران سال تحصیلی 98-99 بودند، 32 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (16 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش حاضر عبارت بودند از: پرسشنامه باورهای تحصیلی لدر و فورگز (2002)، برای گروه آزمایش، آموزش بسته توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری در 8 جلسه 60 دقیقه ای برگزار شد در حالی‌که گروه گواه هیچ­گونه مداخله‌ای را دریافت نکرد. بسته پیشنهادی پژوهش برای آموزش توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری با تکیه بر نظریه دسی و رایان (2004) طراحی گردید. تحلیل داده­ها با روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر انجام گرفت.
یافته ­ها: بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری طراحی شده بر عملکرد و باورهای ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر (با عملکرد پایین در این درس) تأثیر معنادار داشت (0/01 >P).
نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان دختر و پسری که در جلسات آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری شرکت کردند در درس ریاضی، عملکرد بهتری نشان داده و باورهای تحصیلی آنها در این درس بهبود یافت، بنابراین پیشنهاد می شود جزء برنامه‌های آموزشی نهادهای تعلیم و تربیتی از جمله سازمان آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 998 kb]   (1383 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/14 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)