دانشیار گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران(نویسنده مسئول) ، ehejazi@ut.ac.ir
چکیده: (3600 مشاهده)
زمینه: تحقیقات متعددی به تأثیر آموزش خودتعیینگری بر یادگیری دانشآموزان پرداختهاند اما پژوهشی که به طراحی و تدوین بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد و باورهای ریاضی دانشآموزان پرداخته باشد مغفول مانده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد و باورهای ریاضی دانشآموزان دختر و پسر با عملکرد پایین در این درس انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) بخش کیفی تدوین و طراحی بسته آموزشی و بخش کمی از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دختر و پسر پایه نهم (دارای عملکرد پایین در درس ریاضی) منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران سال تحصیلی 98-99 بودند، 32 نفر به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (16 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش حاضر عبارت بودند از: پرسشنامه باورهای تحصیلی لدر و فورگز (2002)، برای گروه آزمایش، آموزش بسته توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری در 8 جلسه 60 دقیقه ای برگزار شد در حالیکه گروه گواه هیچگونه مداخلهای را دریافت نکرد. بسته پیشنهادی پژوهش برای آموزش توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری با تکیه بر نظریه دسی و رایان (2004) طراحی گردید. تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام گرفت.
یافته ها: بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری طراحی شده بر عملکرد و باورهای ریاضی دانشآموزان دختر و پسر (با عملکرد پایین در این درس) تأثیر معنادار داشت (0/01 >P).
نتیجهگیری: دانشآموزان دختر و پسری که در جلسات آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری شرکت کردند در درس ریاضی، عملکرد بهتری نشان داده و باورهای تحصیلی آنها در این درس بهبود یافت، بنابراین پیشنهاد می شود جزء برنامههای آموزشی نهادهای تعلیم و تربیتی از جمله سازمان آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/14 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/6/13
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |