پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 111 - ( بهار 1401(خرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 111 صفحات 490-475 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei-hanjani M, Alizadeh H, Kazemi M, Tahaei A. Efficacy of computer-assisted rehabilitation program for central auditory processing disorder on auditory perception and dictation of students with reading disorder. علوم روانشناختی. 2022; 21 (111) :475-490
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1389-fa.html
رضایی هنجنی محمدرضا، علیزاده حمید، کاظمی دستجردی مهدی، طاهایی علی اکبر. اثربخشی برنامه توان‌بخشی رایانه‌ای اختلال پردازش شنیداری مرکزی بر ادراک شنیداری و املای دانش‌آموزان با اختلال خواندن. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1401; 21 (111) :490-475

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1389-fa.html


استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (307 مشاهده)
زمینه: پیشینه پژوهش در حوزه دانش‌آموزان با اختلال خواندن نشان می‌دهد که توان‌بخشی اختلال پردازش شنیداری مرکزی، نقشی اساسی در بهبود این اختلال و نیز بهبود ادراک شنیداری در کودکان دارد. با وجود این کمتر پژوهشی به نقش رایانه و بازی‌های رایانه‌ای در آموزش و توانبخشی این کودکان پرداخته است..
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توان‌بخشی رایانه‌ای اختلال پردازش شنیداری مرکزی بر ادراک شنیداری و املای دانش‌آموزان با اختلال خواندن انجام شد.
روش: این پژوهش یک تحقیق شبه‌آزمایشی بود که بصورت پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری طراحی و با یک گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی بود که در سال تحصیلی 1398-1397 به مراکز اختصاصی ناتوانی‌های یادگیری شهر تهران ارجاع داده شده بودند. حجم نمونه 36 نفر بود که به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمون و گواه گمارش شدند. ابزار پژوهش سیاهه مشکلات شنیداری فیشر (1976)، آزمون اعداد دایکوتیک (1393)، آزمون گفتار در نویز (2015)، آزمون‌ ادراک شنیداری (حسن‌زاده، 1381) و آزمون املا (وزارت آموزش و پرورش، 1397) بودند. برای تحلیل داده‌ها از آنالیز واریانس مختلط استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد گروه آزمایش و گواه در متغیرهای ادراک شنیداری و املا با هم تفاوتی معنی‌دار دارند
(0/001 <
P). همچنین نتایج بیانگر آن بود که علاوه بر تفاوت معنی‌دار بین گروه‌ها، اثر اصلی عامل زمان برای متغیرهای ادراک شنیداری و املا معنی‌دار است (0/001 <P) و بین میانگین نمرات ادراک شنیداری و املا در پیش­آزمون، پس‌آزمون و پیگیری اختلافی معنی‌دار وجود دارد.
نتیجه‌گیری: به دلیل نتایج به دست آمده، می‌توان نتیجه گرفت که برنامه توان‌بخشی رایانه‌ای اختلال پردازش شنیداری مرکزی موجب بهبود ادراک شنیداری و مشکلات املای دانش‌آموزان با اختلال خواندن می‌شود.
متن کامل [PDF 991 kb]   (236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/5 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)