استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، h.alizadeh98@mailfa.com
چکیده: (1555 مشاهده)
زمینه: پیشینه پژوهش در حوزه دانشآموزان با اختلال خواندن نشان میدهد که توانبخشی اختلال پردازش شنیداری مرکزی، نقشی اساسی در بهبود این اختلال و نیز بهبود ادراک شنیداری در کودکان دارد. با وجود این کمتر پژوهشی به نقش رایانه و بازیهای رایانهای در آموزش و توانبخشی این کودکان پرداخته است..
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی رایانهای اختلال پردازش شنیداری مرکزی بر ادراک شنیداری و املای دانشآموزان با اختلال خواندن انجام شد.
روش: این پژوهش یک تحقیق شبهآزمایشی بود که بصورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری طراحی و با یک گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی بود که در سال تحصیلی 1398-1397 به مراکز اختصاصی ناتوانیهای یادگیری شهر تهران ارجاع داده شده بودند. حجم نمونه 36 نفر بود که به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمون و گواه گمارش شدند. ابزار پژوهش سیاهه مشکلات شنیداری فیشر (1976)، آزمون اعداد دایکوتیک (1393)، آزمون گفتار در نویز (2015)، آزمون ادراک شنیداری (حسنزاده، 1381) و آزمون املا (وزارت آموزش و پرورش، 1397) بودند. برای تحلیل دادهها از آنالیز واریانس مختلط استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد گروه آزمایش و گواه در متغیرهای ادراک شنیداری و املا با هم تفاوتی معنیدار دارند
(0/001 <P). همچنین نتایج بیانگر آن بود که علاوه بر تفاوت معنیدار بین گروهها، اثر اصلی عامل زمان برای متغیرهای ادراک شنیداری و املا معنیدار است (0/001 <P) و بین میانگین نمرات ادراک شنیداری و املا در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری اختلافی معنیدار وجود دارد.
نتیجهگیری: به دلیل نتایج به دست آمده، میتوان نتیجه گرفت که برنامه توانبخشی رایانهای اختلال پردازش شنیداری مرکزی موجب بهبود ادراک شنیداری و مشکلات املای دانشآموزان با اختلال خواندن میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/5 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1400/12/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |