Seyyed Noori S Z, Hosseinkhanzadeh A, Abolghasemi A, Shakerinia I. (2022). The effectiveness of training of hot and cool executive functions at both parent and child levels on executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).
Journal of Psychological Science.
21(111), 491-508. doi:
10.52547/JPS.21.111.491 URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-1432-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، khanzadehabbas@guilan.ac.ir
چکیده: (1334 مشاهده)
زمینه: بیشترکودکان دارای اختلال کمبودتوجه / فزونکنشی در هر دو جنبۀ سرد (شناختی) و گرم (عاطفی، انگیزشی) کنشهای اجرایی دچار نارساییاند، با اینحال، مداخلات، بیشتر بر جنبۀ سرد این کنشها تمرکز کردند.
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی گرم و سرد در دو سطح والد و کودک بر کنشهای اجرایی کودکان دارای اختلال کمبود توجه / فزونکنشی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کودکان 9 تا 12 ساله دارای اختلال کمبود توجه / فزونکنشی شهر رشت بودند که در سال تحصیلی 1400 به مراکز درمانی، آموزشی مراجعه کردند. نمونۀ پژوهش شامل 26 کودک دارای اختلال کمبود توجه / فزونکنشی از جامعۀ آماری ذکر شده بود که برحسب شرایط ورود و خروج پژوهش به روش در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه تقسیم شدند. کودکان گروه آزمایش و مادران آنها هرکدام برنامۀ مداخلهای کنشهای اجرایی گرم و سرد را طی 10 جلسه دریافت کردند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامۀ جمعیت شناختی، مقیاس درجهبندی کانرز (1999) و پرسشنامۀ کنشهای اجرایی (جوجیا، 2000) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش کنشهای اجرایی گرم و سرد در دو سطح والد و کودک بر تمامی مؤلفههای کنشهای اجرایی کودکان دارای اختلال کمبود توجه / فزون کنشی اثر معناداری داشت (0/01 >P).
نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مداخلات چندوجهی در سطوح مختلف کودک و والدین به طور همزمان و همچنین تمرکز بر همۀ انواع کنشهای اجرایی در درمان اختلال کمبود / توجه فزونکنشی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/7/9 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1400/12/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |