پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 111 - ( بهار 1401(خرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 111 صفحات 628-611 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ariatabar L, Khoeini F, Asadzadeh H. The efficacy of psychological resilience training on students' academic self-regulation and cognitive triangle. علوم روانشناختی. 2022; 21 (111) :611-628
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1486-fa.html
آریاتبار لیلی، خوئینی فاطمه، اسدزاده حسن. اثربخشی آموزش تاب آوری روانشناختی بر خودنظم جویی تحصیلی و مثلث شناختی دانش آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1401; 21 (111) :628-611

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1486-fa.html


استادیار، گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروز کوه، ایران.
چکیده:   (281 مشاهده)
زمینه: بسیاری از مردم به هنگام برخورد با چالش ­ها و آشفتگی­ ها با عقاید و رفتارهای غیرمنطقی و بدون نظم­ جویی هیجانی پاسخ می­ دهند و به تدریج یک دیدگاه ناکارآمد در مورد خود، دنیا و آینده که به مثلث شناختی معروف است، کسب می­ کنند. تحقیقات نشان می­ دهد برنامه تاب ­آوری روانشناختی یکی از برنامه ­های گروهی بر مبنای درمان شناختی - رفتاری به بهبود توانش ­های حل مسئله و کنار آمدن مؤثر مانند جرأت­ ورزی و تن ­آرامی در شرایط بحرانی تقویت و خوش­بینی منجر می­ شود. اما در زمینه کاربرد روش ­های کنار آمدن و تجهیز دانش آموزان در مدارس ما شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضرتعیین اثربخشی آموزش تاب ­آوری روانشناختی بر خودنظم­ جویی تحصیلی و مثلث شناختی دانش ­آموزان بود.
روش: روش تحقیق، نیمه­ آزمایشی و از نوع پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دختر متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 بود که به روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله ­ای به تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش تاب­ آوری روانشناختی و گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای خودنظم جویی تحصیلی پینتریچ و دیگروت (1990) و مثلث شناختی (گرینینگ و همکاران، 2005) بود. برنامه آموزشی تاب ­آوری روانشناختی (گیلهام، جیکاکس، ریویچ، سلیگمن و سیلور،1990) برای گروه آزمایش در قالب 5 جلسه 90 دقیقه ­­ای اجرا شد وگروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. جهت آزمون فرضیه­‌ها، آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری با استفاده از نرم ­افزار آماری 25 SPSS- بکار گرفته شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات پیش­ آزمون و پس ­آزمون گروه آزمایشی و گواه در خودنظم ­جویی تحصیلی و مثلث شناختی وجود داشت (0/05 ). میزان تأثیر آموزش تاب ­آوری روانشناختی بر خودنظم ­جویی تحصیلی 0/70 و بر مثلث شناختی 0/27 بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دانش ­آموزان شرکت­ کننده در برنامه آموزشی در مقایسه با گروه گواه و در مقایسه با قبل از آموزش در مؤلفه ­های انگیزشی، شناختی، بازخورد نسبت به خود، آینده و دنیا نمرات بالایی کسب کرده و در مجموع مثلث شناختی و خودنظم­ جویی تحصیلی بهتری را تجربه کردند
متن کامل [PDF 1090 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/22 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)