پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 61 - ( 3-1396 )                   جلد 16 شماره 61 صفحات 137-124 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Khanzadeh A. (2017). Comparing the problematic social situations in students with autism and mental retardation with normal students. Journal of Psychological Science. 16(61), 124-137.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-160-fa.html
حسین‌خانزاده عباسعلی. مقایسه موقعیت های اجتماعی مشکل ساز دانش آموزان مبتلا به کم‌توانی ذهنی، درخودماندگی و بهنجار مجله علوم روانشناختی 1396; 16 (61) :137-124

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-160-fa.html


دانشگاه گیلان ، abbaskhanzade@gmail.com
چکیده:   (2334 مشاهده)
نتایج مطالعات مختلف حاکی از آن است که کودکان مبتلا به کم­ توانی ذهنی و طیف درخودماندگی در رویارویی با موقعیت­های اجتماعی مختلف، مشکلات عمده ­ای را تجربه می‌کنند، با این حال تفاوت ­های ظریف بین این کودکان با همسالان بهنجار در واکنش به شرایط اجتماعی مختلف کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه موقعیت­ های اجتماعی مشکل­ساز دانش ­آموزان مبتلا به کم­ توانی ذهنی، درخودماندگی و بهنجار انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسه ­ای است که طی آن 149 نفر دانش‌آموز مبتلا به کم­ توانی ذهنی و درخودماندگی شهرستان رشت به شیوه نمونه ­گیری خوشه‌ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند. همچنین 100 نفر دانش ­آموز با هوش متوسط به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ها از مقیاس طبقه ­بندی موقعیت ­های اجتماعی مشکل­ ساز (داج، 1990) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که گروه ­ها از نظر موقعیت­ های اجتماعی مشکل ساز تفاوت معناداری دارند (001/0p<)؛ بدین معنا که کودکان مبتلا به درخودماندگی و کم­ توانی ذهنی در موقعیت ­های ورود به گروه همسالان، پاسخ به تحریک شدن، پاسخ به شکست، پاسخ به موفقیت، انتظارات اجتماعی، و همچنین انتظارات معلم  به‌صورت معناداری دارای مشکلات بیشتری از کودکان بهنجار هستند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر کودکان بهنجار، کم ­توان ذهنی و درخودمانده واکنش ­های متفاوتی در موقعیت ­های اجتماعی مختلف از خود نشان می‌دهند که می­ تواند در برنامه­ ریزی­ های جامع و منظم برای این کودکان مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 203 kb]   (1408 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)