استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، vahedi_sh@tabrizu.ac.ir
چکیده: (1349 مشاهده)
زمینه: بررسی سلامت روان دانشجویان سال اول نشان میدهد که درصد قابلتوجهی از آنها قادر به سازگاری عاطفی نیستند و مشکلات سلامت روان شامل باورهای غیرمنطقی، مشکلات هیجانی، انگیزشی، ارتباطی و اجتماعی و یادگیری همراه با افت قابلملاحظه عملکرد تحصیلی را تجربه میکنند؛ اما محتوای هیچیک از مداخلهها، مبتنی بر تجربه زیسته دانشجویان دارای بیشترین مشکلات سازگاری با دانشگاه نبوده است.
هدف: هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل جامع تجربه زیسته سازگاری بر بهزیستی تحصیلی، روانی و اجتماعی دانشجویان ناسازگار سال اول دانشگاه بود.
روش: پژوهش حاضر با روش شبهآزمایشی طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. نمونه شامل 40 نفر از دانشجویان ناسازگار سال اول دوره کارشناسی دانشگاه آزاد واحد بندرعباس بودند که در پرسشنامه سازگاری دانشجو با دانشگاه (بیکر و سیریک، 1986)، نمره پایینتر از نمره میانگین کسب کردند. دانشجویان با شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای بهزیستی تحصیلی (تومینین-سوینی و همکاران، 2012)، بهزیستی اجتماعی (کیز، 1998) و بهزیستی روانی (ریف، 1989) استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون گروه آزمایش طی 18 جلسه یکساعته آموزش سازگاری با دانشگاه را دریافت کرد و پس از دو ماه مطالعه پیگیری به عمل آمد. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته تجزیهوتحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله مبتنی بر مدل جامع تجربه زیسته سازگاری بر افزایش بهزیستی تحصیلی، روانی و اجتماعی دانشجویان ناسازگار تأثیر معناداری داشته است (0/01 P<)؛ بهنحویکه نمرات مؤلفههای بهزیستی، افزایش معناداری در مرحله پسآزمون داشته و در مرحله پیگیری پایدار مانده است.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر مدل جامع تجربه زیسته سازگاری بهواسطه کاهش مشکلات دانشجویان در سازگاری با دانشگاه به افزایش مؤلفههای بهزیستی آنها در سال اول منجر میشود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/26 | پذیرش: 1401/7/1 | انتشار: 1402/3/19
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |