Amini M, Neshatdoost H T. (2023). Evaluation of the effectiveness of integrated schema therapy method with memory specificity training on the severity of depression, anxiety and rumination of students with early maladaptive schemas: A single subject study.
Journal of Psychological Science.
22(129), 107-126. doi:
10.52547/JPS.22.129.1821 URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2018-fa.html
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، h.neshat@edu.ui.ac.ir
چکیده: (1185 مشاهده)
زمینه: افراد دچار افسردگی اساسی و اضطراب عموماً دچار طرحوارههای ناسازگار اولیه متعدد و بیشکلیگرایی حافظه در بازیابی خاطرات هستند. از سوی دیگر بیشکلیگرایی حافظه، انتقال طرحوارههای ناسازگار اولیه را از مادر به کودک تسهیل میکند. در مورد اثربخشی روش تلفیقی طرحواره درمانی و آموزش اختصاصی سازی حافظه بر افسردگی، اضطراب و نشخوار فکری دانشجویان دارای طرحوارههای ناسازگار اولیه، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی روش تلفیقی طرحواره درمانی با آموزش اختصاصیسازی حافظه بر افسردگی، اضطراب و نشخوار فکری دانشجویان دارای طرحوارههای ناسازگار اولیه بود.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع مورد منفرد با طرح ABA بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان در سال 1401 بود. نمونهی پژوهش نیز شامل چهار دانشجوی مبتلا به افسردگی اساسی با نمرات بالا در سطح اضطراب و نشخوار فکری بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مصاحبه بالینی نیمه ساختاریافته بر اساس DSM5، پرسشنامه طرحواره یانگ - فرم کوتاه 90 سؤالی (یانگ، 1999)، پرسشنامه افسردگی بک-II (بک، 1996)، پرسشنامه نشخوار فکری (نولن - هوکسما و مارو، 1991)، پرسشنامه اضطراب بک (بک، 1998) و آزمون حافظه سرگذشتی (ویلیام و برودبنت، 1986) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نمودار روند، درصد دادههای ناهمپوش، درصد بهبودی استفاده شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد، روش تلفیقی طرحواره درمانی با آموزش اختصاصی سازی حافظه بر افسردگی شرکتکنندگان با میانگین درصد بهبودی 30/55 پس از مداخله و اضطراب با میانگین درصد بهبودی 30/65 پس از مداخله مؤثر است، اما مداخله بر روی نشخوار فکری شرکتکنندگان با میانگین درصد بهبودی 39/1 مؤثر نیست. همچنین این روش در کاهش بیشکلیگرایی حافظه شرکتکنندگان مؤثر است.
نتیجهگیری: با توجه به اثر بخشی مداخله تلفیقی حاضر بر افسردگی و اضطراب و کاهش بیشکلیگرایی حافظه، استفاده از آموزش اختصاص سازی حافظه در خلال جلسات طرحواره درمانی به عنوان یک تکنیک در کنار سایر تکنیکهای تجربی، هیجانی، شناختی و رفتاری پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/9 | پذیرش: 1402/4/10 | انتشار: 1402/9/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |