پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 129 - ( پاییز 1402(آذر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 129 صفحات 105-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zolfaghari H, ershadi manesh S, nazari S. (2023). Developing a lifelong learning model based on emotional exhausion, teamwork and socio –economic problems with the mediation role of psychological empowerment in the teachers of Kermanshah. Journal of Psychological Science. 22(129), 87-105. doi:10.52547/JPS.22.129.1801
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2066-fa.html
ذوالفقاری حسین، ارشادی منش سودابه، نظری شکیبا. تدوین مدل یادگیری مادام العمر معلمان بر اساس خستگی هیجانی، کار گروهی و مشکلات اقتصادی – اجتماعی با میانجی گری توانمندسازی روانی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (129) :105-87 10.52547/JPS.22.129.1801

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2066-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Sue.ershadi@gmail.com@yahoo.com
چکیده:   (895 مشاهده)
زمینه: گرایش به یادگیری یک ویژگی اساسی در میان انسان­های توانمند است و در این میان، وجود این گرایش در بین معلمان می ­تواند سرچشمه شکل ­گیری توانایی ­ ها و مهارت ­های گسترده شود. تاکنون مطالعات متعددی به مدل‌های یادگیری معلمان پرداخته‌اند، اما در مورد تدوین مدل یادگیری مادام‌العمر معلمان بر اساس خستگی هیجانی، کار گروهی و مشکلات اقتصادی – اجتماعی با میانجی‌گری توانمندسازی روانی شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل یادگیری مادامالعمر بر اساس خستگی هیجانی، کار گروهی و مشکلات اقتصادی - اجتماعی با میانجیگری توانمندسازی روانی در معلمان شهر کرمانشاه انجام شد.
روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام معلمان دوره‌های تحصیلی مختلف شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402 1401 بود. روش نمونهگیری نیز به صورت تصادفی چند مرحله‌ای بود که در نهایت 395 نفر معلم انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری مادامالعمر معلمان (هرسن، 2016)، توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر و میشرا، 1995)، خستگی هیجانی (مسلش، 1986)، کار تیمی (لنچیونی، 2004) و پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته مشکلات اقتصادی - اجتماعی معلمان بود. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و کمک نرم­ افزارهای SPSS-26 و LISREL-8.8 انجام شد.
یافته ­ها: ضریب تأثیر استاندارد خستگی هیجانی بر یادگیری مادامالعمر برابر با 0/75- (با مقدار t برابر با 14/69-)، بر توانمندسازی روانی برابر با 0/27- (با مقدار t برابر با 3/71-) و توانمندسازی روانی بر یادگیری مادامالعمر برابر با 0/23 (مقدار t برابر با 4/94) بود که نشان ‌دهندۀ معناداری نقش میانجی توانمندسازی روانی در رابطه خستگی هیجانی و یادگیری مادامالعمر بود. ضریب تأثیر مشکلات اقتصادی - اجتماعی بر یادگیری مادامالعمر برابر با 0/15- (مقدار t برابر با 4/36-)، بر توانمندسازی روانی برابر با 0/19- (با مقدار t برابر با 2/71-) و به سبب رابطه مثبت توانمندسازی روانی و یادگیری مادامالعمر، معناداری نقش میانجی توانمندسازی روانی در رابطه مشکلات اقتصادی - اجتماعی و یادگیری مادامالعمر در سطح 0/001 تأیید شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به با توجه به نتایج پیشنهاد می ­شود که مسئولان در سطوح مختلف ساختاری کشور و به ویژه آموزش و پرورش، جهت فراهم ساختن زمینه گرایش معلمان به یادگیری پایدار بر حل مشکلات معیشتی معلمان تمرکز کنند و به زمینه ­های شکل‌گیری هیجانات در معلمان توجه داشته باشند، تا بدین ­ترتیب به سبب توانمندسازی روانی معلمان، جامعه از وجود معلمان رشدگرا برخوردار شود.
متن کامل [PDF 1185 kb]   (386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/4/10 | پذیرش: 1402/6/16 | انتشار: 1402/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)