پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 135 - ( بهار 1403(خرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 135 صفحات 556-539 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Balootbangan A, Ershadi Manesh S, Abdpoor F. (2024). Presenting a model of self-esteem and internet addiction in secondary school students based on cyberbullying with the mediating role of alexithymia. Journal of Psychological Science. 23(135), 539-556. doi:10.52547/JPS.23.135.539
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2177-fa.html
اکبری بلوطبنگان افضل، ارشادی منش سودابه، عبدپور فاطمه. ارائه مدل حرمت خود و اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان مدارس متوسطه بر اساس قلدری مجازی با نقش میانجی‌گر ناگویی هیجانی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (135) :556-539 10.52547/JPS.23.135.539

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2177-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، sue.ershadi@gmail.com
چکیده:   (223 مشاهده)
زمینه: امروزه آسیب‌های اجتماعی جدیدی در سطح مدارس پدید آمده که زندگی شخصی و تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان را تحت‌الشعاع قرار داد. با توجه به اهمیت قلدری مجازی، اعتیاد به اینترنت و ناگویی هیجانی و همچنین شکاف تحقیقات در زمینه ارائه یک الگوی منسجم در این زمینه و انجام مطالعات بیشتر ضروری به نظر می‌رسد.
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل حرمت خود و اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان مدارس متوسطه بر اساس قلدری مجازی با نقش میانجی‌گر ناگویی هیجانی بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مدارس متوسطه دوم شهر یاسوج شهر یاسوج در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد 250 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه‌های قلدری مجازی ستین و همکاران (2011)، حرمت خود روزنبرگ (1963)، اعتیاد به اینترنت یانگ (1999) و ناگویی هیجانی بگبی و همکاران (1994) پاسخ دادند. در نهایت داده‌ها جمع‌آوری و به روش‌های همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزارهای SPSSV19 و AMOSV20 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد قلدری مجازی اثر مثبت، مستقیم و معنی‌داری بر ناگویی هیجانی و اعتیاد به اینترنت و اثر منفی، مستقیم و معنی‌داری بر حرمت خود داشت (01/0 >P). همچنین ناگویی هیجانی نقش میانجی‌گر در رابطه بین قلدری مجازی با حرمت خود و اعتیاد به اینترنت داشته است (01/0 >P).
نتیجه‌گیری: در نهایت می‌توان گفت مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بوده و لذا آگاهی معلمان، مدیران، والدین، دانش‌آموزان و سایر متخصصان حوزه تعلیم و تربیت از متغیرهای این مدل می‌تواند از بروز آسیب‌های اجتماعی نوپدید در مدارس کمک کننده باشد.
متن کامل [PDF 1079 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/26 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار: 1403/2/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)