پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 139 - ( پاییز 1403(مهر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 139 صفحات 91-77 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabi Goodarzi N, Nazeri A, Ghamarani A. (2024). Designing and evaluating the efficacy of interactive drawing methods based on parent-child relationship on the symptoms of separation anxiety disorder in 6-8 year old children. Journal of Psychological Science. 23(139), 77-91. doi:10.52547/JPS.23.139.1621
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2320-fa.html
ترابی گودرزی نوشین، ناظری افسانه، قمرانی امیر. بررسی اثربخشی روش‌های نقاشی تعاملی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان ۶-۸ سال مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (139) :91-77 10.52547/JPS.23.139.1621

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2320-fa.html


دانشیار، گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. ، a.nazeri@aui.ac.ir
چکیده:   (1044 مشاهده)

زمینه: اختلال اضطراب جدایی از متداول‌ترین اختلالات روانشناختی در دورۀ کودکی است. سبک‌های فرزندپروری و اضطراب والدین از جمله عوامل خطر مهمی هستند که برای بروز اختلال اضطراب جدایی شناسایی شده‌اند. مرور پیشینۀ پژوهشی نشان می‌دهد علی ­رغم انجام مطالعات مختلف در ایران در مورد اثربخشی هنردرمانی به خصوص نقاشی بر کاهش اضطراب جدایی کودکان، در مورد بررسی تأثیر ترکیب نقاشی و تعامل والد-کودک بر اضطراب جدایی کودکان، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی روش‌ های نقاشی تعاملی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان ۶-۸ سال انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش ‌آزمون-پس‌ آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان 6 تا 8 ساله دارای اختلال اضطراب جدایی شهر اصفهان در سال 1400 بود که در مراکز پیش از دبستان و مدارس ابتدایی شهر اصفهان ثبت نام کرده بودند. جهت انتخاب نمونۀ آماری، در مرحلۀ اول مقیاس سنجش اضطراب جدایی (فرم والدین) به صورت در دسترس بر روی 100 نفر از والدین کودکان سنین 6 تا 8 ساله اجرا شد و کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی شناسایی شدند و سپس 16 نفر از والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی و فرزندان آن ‌ها شناسایی شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (8 نفر) و گواه (8 نفر) گمارش شد و پروتکل درمانی در 13 جلسه 45 دقیقه ‌ای (هر هفته یک جلسه) برای اعضای گروه آزمایش برگزار شد. ابزار جمع ‌آوری اطلاعات در این پژوهش، نسخۀ والدین مقیاس سنجش اضطراب جدایی (هان و همکاران، ۲۰۰۳) بود. هم ‌چنین جهت تحلیل داده ‌ها در مطالعۀ حاضر از روش‌ تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و نرم ‌افزار SPSS-23 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌ های پژوهش حاضر نشان داد، روش‌ های نقاشی تعاملی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک بر کاهش علائم اختلال اضطراب جدایی و مؤلفه‌ های آن (ترس از تنهایی، ترس از رها شدن، ترس از بیماری جسمانی و نگرانی وقوع حوادث خطرناک) در کودکان ۶-۸ سال تأثیر مؤثر و معناداری دارد (05/0 P<) و تأثیر این آموزش در مرحلۀ پیگیری نیز تداوم داشته است.
نتیجه ‌گیری: با توجه به تأیید اثربخشی روش‌های نقاشی تعاملی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر کاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان 6-8 سال در پژوهش حاضر، پیشنهاد می‌شود مشاوران مدارس و مراکز تخصصی مشاورۀ کودک، از این شیوۀ آموزشی-درمانی در جهت کاهش نشانگان اختلال اضطراب جدایی در کودکان استفاده کنند. هم‌چنین از حیث اهمیت تعامل والد-کودک، می‌توان از برنامۀ آموزشی- درمانی مذکور جهت تقویت رابطۀ والد-کودک در خانواده استفاده کرد

متن کامل [PDF 1149 kb]   (563 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/23 | پذیرش: 1402/12/25 | انتشار: 1403/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)