پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 197-179 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Darjazini N, Zarghami M H, Ghorban Jahromi R, Shobeiry L. (2024). Artificial intelligence (machine learning) in the psychology of learning: Unveiling new insights and directions. Journal of Psychological Science. 23(141), 179-197. doi:10.52547/JPS.23.141.2223
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2350-fa.html
درجزینی نورا، ضرغامی محمد حسین، قربان جهرمی رضا، شوبیری لیلا. کاربرد هوش مصنوعی (یادگیری ماشینی) در روانشناسی یادگیری: رونمایی از بینش ها و جهت گیری های جدید مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :197-179 10.52547/JPS.23.141.2223

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2350-fa.html


استادیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران. ، zar100@gmail.com
چکیده:   (1382 مشاهده)

زمینه: تلاقی هوش مصنوعی (AI)، روانشناسی و زبان­شناسی کاربردی به ویژه در حوزه یادگیری زبان، مسیری جذاب را برای کاوش در فرآیندها و مکانیسم­های پیچیده زیربنایی شناخت انسان باز کرده است. الگوریتم ‌های یادگیری ماشینی این پتانسیل را دارند که اصول اساسی یادگیری زبان به‌ویژه درک مطلب را به عنوان متغیر اصلی یادگیری زبان روشن کنند ولی بررسی ادبیات این حوزه نشان داد تاکنون مطالعه­ای به بررسی مهم­ترین ویژگی­های نحوی و واژگانی مؤثر بر درک مطلب زبان آموزان انگلیسی با تکنیک­های یادگیری ماشین انجام نشده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مهم­ترین ویژگی­های نحوی و واژگانی مؤثر بر درک مطلب زبان­ آموزان انگلبسی با تکنیک­های یادگیری ماشین نظارت شده بود.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسه ­ای بود. جامعه آماری در این مطالعه شامل همه دانش­آموزان متوسطه دوم شهر تهران در سال 1402 بود که زبان انگلیسی را در مؤسسات آموزش زبان یاد می­ گیرند. از این میان با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس 360 نفر از آن­ها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل آزمون BALA (یانگ، 2022) به صورت کتبی و گفتاری بود. برای تحلیل داده­ها از الگوریتم­ های موجود در بسته نرم ­افزاری COVFEFE (کمیلی و سایرین، 2019) تحت نرم ‌افزار Python استفاده شد.
یافته­ ها: 260 ویژگی از متون کامپیوتری تهیه ‌شده از پاسخ‌ های گفتاری و نوشتاری زبان ‌آموزان با استفاده از الگوریتم‌ های پردازش زبان طبیعی (NLP) استخراج شد. سپس از مدل‌ های یادگیری درخت تصمیم، نزدیک ‌ترین همسایه، روش بردار پشتیبان، شبکه عصبی و روش خطی منظم برای پیش ‌بینی درک مطلب با استفاده از ویژگی ‌های زبانی استخراج ‌شده استفاده شد.
نتیجه ‌گیری: نتایج نشان داد که تغییرات درک مطلب خواندن زبان ‌آموزان را می ‌توان با استفاده از ویژگی‌ های دستوری و واژگانی استخراج ‌شده به خوبی مدل ‌سازی کرد. علاوه بر این، بیست ویژگی که بیشترین نقش را در تبیین واریانس دارند، شناسایی شد. این مطالعه نشان می ‌دهد که روش‌ های ML می‌ توانند بررسی دقیق فرآیندهای زبانی مربوط به درک مطلب را تعیین کنند.

متن کامل [PDF 1172 kb]   (803 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/29 | پذیرش: 1403/1/31 | انتشار: 1403/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)