amiri Z, mirzahoseini H, Saadipour E, zargham Hajebi M. (2021). The effectiveness of auditory tasks on decreasing the symptoms of externalizing behavior problem in student with attention-deficit / hyperactivity disorder together with specific learning disorder (sld).
Journal of Psychological Science.
20(101), 753-762.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-1051-fa.html
امیری زینت، میرزاحسینی حسن، سعدی پور اسماعیل، ضرغام حاجبی مجید. اثربخشی تکالیف شنیداری بر کاهش علائم رفتارهای برونریزی شده در دانشآموزان مبتلابه اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (101) :762-753
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1051-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی(واحد قم)، قم، ایران (نویسنده مسئول) ، Mirzahoseini.hasan@yahoo.com
چکیده: (1518 مشاهده)
زمینه: یکی از مشکلات کودکان مبتلا به ADHD ضعف در مهارت و تواناییهای شنیداری بهصورت نقص در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن کلمات ظاهر می گردد و این امر موجب رفتارهای سازش نایافته از جمله رفتارهای قانونشکنی و پرخاشگرانه (رفتارهای برونریزی شده) در منزل و بهخصوص در مدرسه می گردد. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تکالیف شنیداری بر مشکلات رفتاری برونریزی شده در دانشآموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه بود. روش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 163 کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه منطقه 4 تهران در سال تحصیلی 98-99 بود که از بین آنان 30 کودک به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه گمارش شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل نرمافزار یکپارچه عملکرد دیداری و شنیداری (راسلد و همکاران،2018)، سیاهه رفتاری آخنباخ (مینایی،1385) و پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران،2011) و پرسشنامه کانرز فرم معلمان (شهائیان و همکاران، ۱۳۸۶) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش، تکالیف شنیداری را در طی 20 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای در طول مدت سه ماه دریافت نمود. دادههای بهدستآمده توسط تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرمافزار Spss (نسخه 26) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که تقویت شنیداری با تکالیف شنیداری بر کاهش مشکلات رفتاری تأثیر معناداری داشته است که میزان این تأثیرگذاری 45/5 درصد (0/01 >p) بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش، میتوان تکالیف شنیداری را بهعنوان روشی مؤثر در حوزه توانبخشی شناختی برای کاهش مشکلات رفتاری برون ریزی شده در دانشآموزان مبتلابه اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه مورد استفاده قرار داد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/6 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/30
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |