پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 101 - ( تابستان1400(مرداد)، 1400 )                   جلد 20 شماره 101 صفحات 762-753 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amiri Z, mirzahoseini H, Saadipour E, zargham Hajebi M. (2021). The effectiveness of auditory tasks on decreasing the symptoms of externalizing behavior problem in student with attention-deficit / hyperactivity disorder together with specific learning disorder (sld). Journal of Psychological Science. 20(101), 753-762.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1051-fa.html
امیری زینت، میرزاحسینی حسن، سعدی پور اسماعیل، ضرغام حاجبی مجید. اثربخشی تکالیف شنیداری بر کاهش علائم رفتارهای برون‌ریزی شده در دانش‌آموزان مبتلابه اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (101) :762-753

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1051-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی(واحد قم)، قم، ایران (نویسنده مسئول) ، Mirzahoseini.hasan@yahoo.com
چکیده:   (1311 مشاهده)
زمینه: یکی از مشکلات کودکان مبتلا به ADHD ضعف در مهارت و توانایی‌های شنیداری به‌صورت نقص در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن کلمات ظاهر می ­گردد و این امر موجب رفتارهای سازش نایافته‌ از جمله رفتارهای قانون‌شکنی و پرخاشگرانه (رفتارهای برون‌ریزی شده) در منزل و به‌خصوص در مدرسه می ­گردد. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تکالیف شنیداری بر مشکلات رفتاری برون‌ریزی شده در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه بود. روش: طرح پژوهش، نیمه ­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 163 کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه منطقه 4 تهران در سال تحصیلی 98-99 بود که از بین آنان 30 کودک به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در گروه‌های آزمایش و گواه گمارش شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل نرم‌افزار یکپارچه عملکرد دیداری و شنیداری (راسلد و همکاران،2018)، سیاهه رفتاری آخنباخ (مینایی،1385) و پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران،2011) و پرسشنامه کانرز فرم معلمان (شهائیان و همکاران، ۱۳۸۶) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیش‌آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش، تکالیف شنیداری را در طی 20 جلسه آموزشی 45 دقیقه ­ای در طول مدت سه ماه دریافت نمود. داده‌های به‌دست‌آمده توسط تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم‌افزار Spss (نسخه 26) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تقویت شنیداری با تکالیف شنیداری بر کاهش مشکلات رفتاری تأثیر معناداری داشته است که میزان این تأثیرگذاری 45/5 درصد (0/01 >p) بود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های حاصل از این پژوهش، می‌توان تکالیف شنیداری را به‌عنوان روشی مؤثر در حوزه توان‌بخشی شناختی برای کاهش مشکلات رفتاری برون ­ریزی شده در دانش‌آموزان مبتلابه اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه مورد استفاده قرار داد.
متن کامل [PDF 540 kb]   (1048 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/6 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)