پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 111 - ( بهار 1401(خرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 111 صفحات 640-629 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami Z, Afrasiabi R, Soleimanpour Omran M. Identification of spirituality-based organization components at the university in line with the development of human resources to provide a desirable model (Mixed Approach). علوم روانشناختی. 2022; 21 (111) :629-640
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1406-fa.html
رستمی زینب، افراسیابی رویا، سلیمان پور عمران محبوبه. شناسایی مؤلفه های سازمان معنویت گرا در دانشگاه در راستای توسعه منابع انسانی جهت ارائه مدل مطلوب (رویکرد آمیخته). فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1401; 21 (111) :640-629

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1406-fa.html


استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده:   (221 مشاهده)
زمینه: با وجودی که تحقیقات نشان داده است معنویت در سازمان باعث توسعه منابع انسانی می­شود، اما پژوهشی که به مدل­ یابی مؤلفه ­های سازمان معنویت­ گرا در دانشگاه در راستای توسعه منابع انسانی پرداخته باشد مغفول مانده است.
هدف: هدف شناسایی مؤلفه­ های سازمان معنویت ­گرا در دانشگاه در راستای توسعه منابع انسانی جهت ارائه مدل مطلوب (رویکرد آمیخته) بود.
روش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی - کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته از نوع اکتشافی بود. مشارکت ­کنندگان بخش کیفی متخصصان دانشگاهی بودند که به روش نمونه ­گیری هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری با 23 نفر مصاحبه شد و در بخش کمی 260 نفر از اساتید دانشگاه­ های خراسان شمالی به ­عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار‌یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، به روش تحلیل محتوا (کراسول، 2011) انجام شد و در بخش کمی از روش ­های آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه ­ای و تحلیل عاملی تأییدی) استفاده شد.
یافته­ ها: مؤلفه ­های سازمان معنویت­ گرا در دانشگاه­ های خراسان شمالی شایستگی، سازگاری، خودآگاهی، هدفمندی، خودباوری و معنویت شناسایی شدند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تمامی بارهای عاملی بالاتر از 0/5 است و مدل در سطح اطمینان (99) درصد معنادار است و برازش مدل با مقدار 2/36 مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: یافته ­ها نشان می ­دهند که هر یک از مؤلفه ­های شایستگی، سازگاری، خودآگاهی، هدفمندی، خودباوری و معنویت در دانشگاهی با محیطی معنوی، می‌تواند افراد را در راستای توسعه منابع انسانی یاری دهد.
متن کامل [PDF 1243 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)